КАТЕГОРІЇ AD HOG В ЕКФРАСТИЧНОМУ ПРОСТОРІ ЕСЕ ДЖОНА БЕРГЕРА ПРО ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО: ЛІНГВОКОГНІТИВНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

  • Tetyana V. Lunyova Kyiv National Linguistic University, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2020.207221

Ключові слова:

лінгвокогнітивний аналіз, ad hoc категорія, екфрастичний простір, Джон Бергер, есе про образотворче мистецтво

Анотація

Розвідка присвячена особливостям конструювання ad hoc категорій як засобів екфразису
в есе Джона Бергера про образотворче мистецтво. Метою статті є визначити лінгвокогнітивні
характеристики ad hoc категорій в екфрастичному просторі есеїстики Бергера. У дослідженні
застосовані методи концептуально-семантичного, контекстуально-інтерпретаційного аналізу,
а також аналізу в термінах концептуальної метафори. Матеріалом розвідки стали есе Бергера
про художників ХХ століття. Завдяки дослідженню було з'ясовано таке: конструювання ad hoc
категорій в екфрастичному просторі есе Бергера завжди пов'язане з узагальнювальним
екфразисом, до якого залучено весь творчий доробок художника, на противагу простому
екфразису, зосередженому на окремому творі; хоча описовий екфразис відіграє помітну роль екфразис;
властивість, яка конституює ad hoc категорію, завжди має в есе експліцитну
вербальну репрезентацію; коли конститутивна для ad hoc категорії властивість використовується
для характеристики митця, чия творчість перебуває у фокусі уваги в есе, ця властивість завжди
отримує чіткий опис у семантично багатому вербалізованому контексті, більшому за речення;
коли конститутивна для ad hoc категорії властивість застосовується для характеристики
художника, чия творчість згадується в есе побіжно, ця властивість має лапідарну репрезентацію;
імпліковані члени ad hoc категорії мають тенденцію залишатися імплікованими в екфрастичному
просторі есе, що дає змогу використати певну ad hoc категорію для виокремлення творчості
певного митця; в екфрастичному просторі есе Бергера функціонують ad hoc категорії трьох
типів: абсолютно нові, ті, що постали в результаті переосмислення традиційних категорій,
а також ті, що взяті під сумнів. Факт існування трьох типів ad hoc категорій в екфрастичному
просторі есе Бергера свідчить про те, що категоризація світу людиною є гнучким процесом,
у якому природні категорії та ad hoc категорії становлять полюси, між якими розміщується
спектр інших можливих категорій.

Посилання

Almino, E. W. (2017, January 3). John Berger's rare art criticism. Retrieved from https://hyperallergic.com/348914/john-bergers-rare-art-criticism/

Barsalou, L. W. (1983). Ad hoc categories. Memory and cognition, 11(3), 211-227.

Barsalou, L. W. (2010). Ad hoc categories. In P. C. Hogan (Ed.), The Cambridge encyclopedia of the language

sciences (pp. 86-87). New York: Cambridge University Press.

Belekhova, L. I. (2011). Image space of American poetry. In A. E. Levitskyy, & S. I. Potapenko (Eds.), Language

and space: Problems of ontology and epistemology [monograph] (pp. 349-382). Nezhin: Nikolay Gogol NGU

Publishing House. / Belehova, L. I. Obraznoe prostranstvo amerikanskoi poezii. V A. E. Levitskii, S. I. Potapenko

(Red.), Yazyk i prostranstvo: problemy ontologii i epistemologii [monografiya] (s. 349-382). Nezhin: Izdatelstvo

NGU imeni Nikolaya Gogolya. / Белехова, Л. И. Образное пространство американской поэзии.

В А. Э. Левицкий & С. И. Потапенко (Pед.), Язык и пространство: проблемы онтологии и эпистемологии

[монография] (с. 349-382). Нежин: Издательство НГУ имени Николая Гоголя.

Berger, J. (2015). Portraits: John Berger on artists. London & New York: Verso.

Chrzanowska-Kluczewska, E. & Vorobyova, O. (2017). Introduction. Language, literature, works of art:

The text of our experience. In E. Chrzanowska-Kluczewska & O. Vorobyova (Eds.), Language – literature –

the arts: A Cogntive-semiotic interface (pp. 17-29). Frankfurt am Main – Bern: Peter Lang.

https://doi.org/10.3726/b10692

Generaliuk, L. (2013). Ekphrasis and hypotyposis: Problems of differentiation. Word and time, 11, 5-61. /

Generaliuk, L. (2013). Ekfrazys i hipotypozys: problemy dyferentsiatsii. Slovo i chas, 11, 50-61. / Генералюк, Л.

Екфразис і гіпотипозис: проблеми диференціації. Слово і час, 11, 50-61.

Heffernan, J. A. W. (1991). Ekphrasis and representation. New literary history, 22(2), 297-316.

Izotova, N. P. (2018). Ludic stylistics of contemporary English fictional narrative from a linguistic perspective: A Study of J. M. Coetzee's novels (Thesis for the Doctor's degree in philology). Kyiv National Linguistic

University, Kyiv, Ukraine. / Izotova, N. P. Ihrova stylistyka suchasnoho anhlomovnoho khudozhnoho naratyvu

v linhvistychnomu vysvitlenni (na materiali romaniv Dzh. M. Kutzee) (Dysertatsiia na zdobuttia naukovoho

stupenia doktora filolohichnykh nauk). Kyivskyi natsionalnyi linhvistychnyi universytet, Kyiv, Ukraina /

Ізотова, Н. П. Ігрова стилістика сучасного англомовного художнього наративу в лінгвістичному

висвітленні (на матеріалі романів Дж. М. Кутзее). (Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора

філологічних наук). Київський національний лінгвістичний університет, Київ, Україна.

Kennedy, R. (2017, January 2). John Berger, provocative art critic, dies at 90. The New York Times. Retrieved

from https://www.nytimes.com/2017/01/02/arts/design/john-berger-provocative-art-critic-dies-at-90.html

Lotman, Yu. M. (2010). The unpredictable workings of culture. Tallinn: TLU Press. / Lotman, Yu. M.

Nepredskazuemye mekhanizmy kultury. Tallinn: TLU Press. / Лотман, Ю. М. Непредсказуемые механизмы

культуры. Таллинн: TLU Press.

Lowe, A. (2016, November 24). Why art critic John Berger is more relevant than ever. Retrieved from

https://medium.com/@_smartify/art-critic-john-berger-turns-90-this-month-heres-why-he-s-more-relevantthan-ever-af9c34b72171

Marina, O. S. (2017). Parallax in poetry and painting: The 'Craft of rupture' or the art of paradox. In E. ChrzanowskaKluczewska & O. Vorobyova (Eds.), Language – literature – the arts: A Cogntive-semiotic interface (pp. 113-130).

Frankfurt am Main – Bern: Peter Lang. https://doi.org/10.3726/b10692.

Mauri, C. (2017). Building and interpreting ad hoc categories: A linguistic analysis. In J. Blochowiak,

C. Grisot, S. Durrleman-Tame, & Ch. Laenzlinge (Eds.), Formal models in the study of language (pp. 297-326).

Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-48832-5_16

Mitchell, W. J. T. (1994). Ekphrasis and the other. In Picture theory. Chicago: The University of Chicago

Press. Retrieved from https://www.rc.umd.edu/editions/shelley/medusa/mitchell.html

Nikonova, V. H. (2012). Concept – conceptual space – world image: cognitive-poetic analysis of a literary text.

Visnyk of Kyiv National Linguistic University. Series Philology, 15(2), 117-123. / Nikonova, V. H. Kontsept –

kontseptualnyi prostir – kartyna svitu: dosvid poetyko-kohnityvnoho analizu khudozhnoho tekstu. Visnyk

Kyivskoho natsionalnoho linhvistychnoho universytetu. Seriia: Filolohiia, 15(2), 117-123. / Ніконова, В. Г.

Концепт – концептуальний простір – картина світу: досвід поетико-когнітивного аналізу художнього

тексту. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія: Філологія, 15(2), 117-123.

Potapenko, S. I. (2011). Verbalisation of reality in orientational space. In A. E. Levitskiy & S. I. Potapenko

(Eds.), Language and space: Problems of ontology and epistemology [monograph] (pp. 11-44). Nezhin: Nikolay

Gogol NGU Publishing House. / Potapenko, S. I. Verbalizaciya deystvitelnosti v rakurse orientatsionnogo

prostranstva. V A. E. Levitskiy, S. I. Potapenko (Red.), Yazyk i prostranstvo: problemy ontologii i epistemologii

[monografiya] (s. 11-44). Nezhin: Izdatelstvo NGU imeni Nikolaya Gogolya. / Потапенко, С. И. Вербализация

действительности в ракурсе ориентационного пространства. В А. Э. Левицкий, С. И. Потапенко (Pед.),

Язык и пространство: проблемы онтологии и эпистемологии [монография] (с. 11-44). Нежин:

Издательство НГУ имени Николая Гоголя.

Volkova, S. V. (2017a). Mytholoric space of Amerindian novel-essay: Narrative aspect. Philological treatises,

(1), 22-30. / Volkova, S. V. (2017a). Mifolornyi prostir romanu-ese: naratyvnyi aspekt. Filolohichni traktaty,

(1), 22-30. / Волкова, С.В. Міфолорний простір роману-есе: наративний аспект. Філологічні трактати,

(1), 22-30.

Volkova, S. V. (2017b). Mytholoric space of Amerindian prosaic texts: cognitive-semiotic and narrative

perspectives. Cognition, communication, discourse, 15, 104-116. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2017-15-07.

Vorobyova, O. P. (2013). Linguistics today: Reinterpretation of the episteme. Visnyk of Kyiv National Linguistic

University. Series Philology, 16(2), 41-47. / Vorobyova, O. P. Lingvistika segodnya: reinterpretatsiya epistemy.

Visnyk Kyivskoho natsionalnoho linhvistychnoho universytetu. Seriia filolohiia, 16(2), 41-47. / Воробьёва, О. П.

Лингвистика сегодня: реинтерпретация эпистемы. Вісник Київського національного лінгвістичного

університету. Серія: Філологія, 16(2), 41-47.

Vorobyova, O. P. (2014). Multimodality of the real and virtual in Virginia Woolf’s "A Simple Melody". Cognitive

and affective implications. In O. P. Vorobyova (Ed.), Language – literature – the arts: A cogntive-semiotic

interface. International conference proceedings, September 25-27, 2014 (p. 17). Kyiv: KNLU Publishing

House. / V O. P. Vorobiova (Vidp. red.), Mova – literatura – mystetstvo: Kohnityvno-semiotychnyi interfeis.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-03

Номер

Розділ

КОГНІТИВНО-ЛІНГВІСТИЧНІ СТУДІЇ