Елементи онтологічного магічного реалізму в романі Ібі Зобой "Американська вулиця"

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.2.2021.252115

Ключові слова:

онтологічний магічний реалізм, роман , магія, дух Папа Легба, міграція, мікроісторія

Анотація

У статті розглянуто роман сучасної американської письменниці гаїтянського походження Ібі Зобой "Американська вулиця" з перспективи використання в ньому техніки магічного реалізму. У творі поєднано магію, віру в духів, потойбічні сили з реалістичною технікою письма. Звернення до магічного реалізму – одна з прикметних рис як постколоніального художнього дискурсу, так і художніх наративів, що репрезентують досвід мігрантів. Оповідна техніка магічного реалізму осмислена з різних позицій і теоретичних перспектив. Традиційно розмежовують європейський варіант магічного реалізму, започаткований модерністами Веймарської республіки і теоретизований Францом Рохом, і латиноамериканський варіант, що інтенсивно оприявнився в художньому дискурсі від середини ХХ століття. А. Карпентьєр одним із перших наголосив на відмінності південноамериканського магічного реалізму від європейського. У такий спосіб він есенціалізував його риси: органічне поєднання магії та реальності, інкорпорування практик вуду, народних вірувань і ритуалів не лише як ілюстративного матеріалу, а і як рушійних сил динаміки сюжету, і нарешті одухотворення предметів навколишнього світу, надання їм окремої суб’єктності. Продовження риторики А. Карпентьєра маємо в дослідженні Дж. Делбаере, яка розрізняє фольклорний магічний реалізм та науковий. Зі свого боку Р. Ехеваррія теж виокремлює два різновиди магічного реалізму: онтологічний (ґрунтується на міфічних та релігійних віруваннях, що становлять культурний контекст письменника) та епістемологічний (в основі якого знання, а не вірування).
У статті використано термін Р. Ехеваррія "онтологічний магічний реалізм" для аналізу романної канви "Американська вулиця". Зокрема, зроблено висновок, що магічні вірування і ритуали допомагають головній героїні вижити в складній ситуації зміни місця проживання. Іммігрантка в першу ніч розпізнає в старому чоловікові на розі вулиці дух Папи Легба, який упродовж усього твору скеровує її вчинки через метафоричні висловлювання і закодовані в піснях підказки. Відтак, магія гаїтянського світу спрацьовує в Детройті, бо в це вірить як головна героїня твору, так і читачі, для яких духи вуду стають такими ж реальними, як і для тих, хто молиться їм. Загалом треба наголосити, що релігійний складник становить важливий пласт міграційного дискурсу.

Посилання

Фройд, З. (2019). Тотем і табу. Київ: Фоліо.

Шимчишин, М. (2020). Географії ідентичності в художній прозі початку ХХ століття. Київ: Видавничий центр КНЛУ.

Bachelard, G. (2012). La poétique de l'espace. Paris: Presses Universitaires de France.

Borges, J. L. (1961). El arte narrativo y la magia. Buenos Aires: Emecé.

Bowers, M. A. (2004). Magic(al) Realism. London: Routledge.

Carpentier, A. (1995). The Baroque and the Marvelous Real. (T. Huntington and L. Parkinson Zamora, Trans.). In L. Zamora and B.Wendy Faris (Eds.), Magical Realism: Theory, History, Community (pp. 89-108). Durham, NC and London: Duke University Press.

Chanady, Am. (1985). Magical Realism and the Fantastic: Resolved versus Unresolved Antinomy. New York: Garland.

Connell, L. (1998). Discarding Magic Realism: Modernism, Anthropology, and Critical Practice.

ARIEL: A Review of International English Literature, 29(2), 95-110.

Echeverría, R. (1990). Myth and Archive: a Theory of Latin American Narrative. Cambridge: Cambridge University Press.

Flores, A.(1995). Magical Realism in SpanishAmerican Fiction.In L. Zamora and B. Wendy Faris (Eds.), Magical Realism: Theory, History, Community (pp. 109-117). Durham, London: Duke University Press.

Halbwachs, M. (1992). On Collective Memory. Chicago: University of Chicago Press.

Irish, J. (1970). Magical Realism: a Search for Caribbean and Latin American Roots. Literary Half-Yearly, 11(2), 127-39.

Lodge, D. (1992). The Art of Fiction. Secker & Warburg.

Lopez, A. (2001). Reason, "the Native", and Desire: a Theory of "Magical Realism". In Posts and Pasts: A Theory of Postcolonialism. Albany: SUNY Press.

Magnússon, S.Gyl, & Szijártó, I. (2013). What is Microhistory? Theory and Practice. Routledge.

Márquez, G., & Llosa, M. (1967). La novella en America Latina. Dialogo. Lima: Universidad

Nacional de Ingenieria.

Reeds, K. (2006). Magical Realism: a Problem of Definition. Neophilologus, 90, 175-196. doi: 10.1007/s11061-005-4228-z

Roh, Fr. (1925). Nach-Expressionismus, Magischer Realismus: Probleme der neusten europäischen Malerei, Leipzig: Klinkhardt und Biermann.

Zamora, L., & Faris, W. (1995). Magical Realism: Theory, History, Community. Durham, London:

Duke University Press.

Zoboy, I. (2017). American Street. Waterville: Thorndike Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-27

Номер

Розділ

Статті