EVALUATED PREDICATES AS A MECHANISM OF REALIZATION ASSESSMENTS IN MODERN CHINESE LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2022.263115Keywords:
evaluation, learning, evaluative predicates, linguistic worldview, mechanism for realizing evaluation, Modern ChineseAbstract
The article deals with the description of the evaluative predicates as a mechanism for realizing
evaluation in Modern Chinese. In order to fundamentally define and systematize the means of realization
of the category of evaluation and evaluative predicates in Chinese, the research considers such concepts
as “evaluation”, “linguistic picture of the world”, “evaluative predicate”. The author analyzes a wide
range of investigations by foreign, Chinese in particular, and domestic sinologists, aimed at highlighting
the features of the evaluative predicates, as it has helped to make a thorough systematization of the
research of evaluative predicates and a mechanism for realizing evaluation in Modern Chinese. The study
determines that the concept of evaluation should be considered inseparable from the Chinese linguistic
worldview, which is the result of the process of learning about the surrounding reality (history, culture,
language, etc.) of a certain people. The cultural heritage of China covers all spheres of activity of the
Chinese and has a significant influence on the process of forming the worldview of the Chinese people,
in particular, on their thinking. The author concludes that the evaluative predicate represents the most
meaningful and informatively loaded part of the judgment, which contains the evaluation of a person
(speaker or nominal group specified in the sentence) in relation to the objective world (situation or
person). The research classifies evaluative predicates that determine a person’s subjective evaluation of
an object from the objective world. It considers the mechanisms of evaluation implementation in Modern
Chinese and systematizes the classification of evaluation means.
References
Бочкова, А. Л. (2013). Понятие “Оценка” в лингвистике. Сборник научных статей
“Карповские чтения”. Минск: Белорусский Дом печати, 280-283.
Кант, И. (1964). Критика чистого разума. Т. 3. Москва: Мысль.
Ковальчук, Ю. Ю. (2020). Особливості аналізу категорії предикату в сучасній
китайській мові. Нова філологія, 80(1), 240-246.
Любимова, Ю. С. (2019). Засоби реалізації категорії оптативності в сучасній
китайській мові. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету.
Серія Філологія, 43(2), 154-157.
Любимова, Ю. С. (2021). Інтерсуб’єктивний вимір дослідження модальних маркерів
у сучасній китайській мові. Китаєзнавчі дослідження, 3, 179-190.
Мерзлюк, Д. О. (2018). Функціонально-семантичні особливості стативних предикатів
сучасної китайської мови. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного
університету. Серія Філологія, 32(2), 71-75.
Приходько, Г. І. (2017). Оцінка як об’єкт лінгвістики: когнітивно-комунікативний
аспект дослідження. Львівський філологічний часопис, 2, 66-70.
Тань, А. (2004). Китайская картина мира. Язык, культура, ментальность. Москва:
Языки славянской культуры.
Чжу, Ж. (2015). Особенности китайской картины мира. Вопросы психолингвистики,
, 233-237.
Шутак, Л. Б. (2012). Особливості взаємодії категорії оцінки та квалітативності.
Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах, 24, 151-157.
Li, Ch. N., & Thompson, S. A. (1981). Mandarin Chinese: A Functional Reference
Grammar. Berkley, CA: University of California Press.
McNally, L. & Stojanovic, I. (2017). Aesthetic Adjectives. In J. Young (Ed.), The Semantics
of Aesthetic Judgments (pp. 17-37). Oxford: Oxford University Press.
Umbach, C. (2021). Evaluative predicates. Beyond Fun and Tasty. Berlin: John Wiley &
Sons.
王力. (1955).中国语法理论.中华书局.523页.
Downloads
Published
Issue
Section
License
1. Authors take full responsibility for the content of the articles as well as the fact of their publication.2. All the authors must follow the current requirements for publication of manuscripts. Plagiarism itself and its representation as the original work as well as submission to the editorial office previously published articles are unacceptable. In case of plagiarism discovery the authors of the submitted materials take all the responsibility.
3. Authors shall inform the editor of any possible conflict of interests which could be influenced by the publication of the manuscript results.
4. The editorial board has the right to refuse publication of an article in case of non-compliance with these requirements.