EVALUATED PREDICATES AS A MECHANISM OF REALIZATION ASSESSMENTS IN MODERN CHINESE LANGUAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2022.263115

Keywords:

evaluation, learning, evaluative predicates, linguistic worldview, mechanism for realizing evaluation, Modern Chinese

Abstract

The article deals with the description of the evaluative predicates as a mechanism for realizing
evaluation in Modern Chinese. In order to fundamentally define and systematize the means of realization
of the category of evaluation and evaluative predicates in Chinese, the research considers such concepts
as “evaluation”, “linguistic picture of the world”, “evaluative predicate”. The author analyzes a wide
range of investigations by foreign, Chinese in particular, and domestic sinologists, aimed at highlighting
the features of the evaluative predicates, as it has helped to make a thorough systematization of the
research of evaluative predicates and a mechanism for realizing evaluation in Modern Chinese. The study
determines that the concept of evaluation should be considered inseparable from the Chinese linguistic
worldview, which is the result of the process of learning about the surrounding reality (history, culture,
language, etc.) of a certain people. The cultural heritage of China covers all spheres of activity of the
Chinese and has a significant influence on the process of forming the worldview of the Chinese people,
in particular, on their thinking. The author concludes that the evaluative predicate represents the most
meaningful and informatively loaded part of the judgment, which contains the evaluation of a person
(speaker or nominal group specified in the sentence) in relation to the objective world (situation or
person). The research classifies evaluative predicates that determine a person’s subjective evaluation of
an object from the objective world. It considers the mechanisms of evaluation implementation in Modern
Chinese and systematizes the classification of evaluation means.

References

Бочкова, А. Л. (2013). Понятие “Оценка” в лингвистике. Сборник научных статей

“Карповские чтения”. Минск: Белорусский Дом печати, 280-283.

Кант, И. (1964). Критика чистого разума. Т. 3. Москва: Мысль.

Ковальчук, Ю. Ю. (2020). Особливості аналізу категорії предикату в сучасній

китайській мові. Нова філологія, 80(1), 240-246.

Любимова, Ю. С. (2019). Засоби реалізації категорії оптативності в сучасній

китайській мові. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету.

Серія Філологія, 43(2), 154-157.

Любимова, Ю. С. (2021). Інтерсуб’єктивний вимір дослідження модальних маркерів

у сучасній китайській мові. Китаєзнавчі дослідження, 3, 179-190.

Мерзлюк, Д. О. (2018). Функціонально-семантичні особливості стативних предикатів

сучасної китайської мови. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного

університету. Серія Філологія, 32(2), 71-75.

Приходько, Г. І. (2017). Оцінка як об’єкт лінгвістики: когнітивно-комунікативний

аспект дослідження. Львівський філологічний часопис, 2, 66-70.

Тань, А. (2004). Китайская картина мира. Язык, культура, ментальность. Москва:

Языки славянской культуры.

Чжу, Ж. (2015). Особенности китайской картины мира. Вопросы психолингвистики,

, 233-237.

Шутак, Л. Б. (2012). Особливості взаємодії категорії оцінки та квалітативності.

Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах, 24, 151-157.

Li, Ch. N., & Thompson, S. A. (1981). Mandarin Chinese: A Functional Reference

Grammar. Berkley, CA: University of California Press.

McNally, L. & Stojanovic, I. (2017). Aesthetic Adjectives. In J. Young (Ed.), The Semantics

of Aesthetic Judgments (pp. 17-37). Oxford: Oxford University Press.

Umbach, C. (2021). Evaluative predicates. Beyond Fun and Tasty. Berlin: John Wiley &

Sons.

王力. (1955).中国语法理论.中华书局.523页.

Published

2022-08-26

Issue

Section

Articles