Воєнна лінгвістика як нова лінгвосинергетична галузь: відповіді на виклики сучасності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2024.309607

Ключові слова:

воєнна лінгвістика, воєнна комунікація, воєнний дискурс, воєнно-політична термінологія, воєнно-політичний текст, воєнна публіцистика, засоби масової інформації

Анотація

Статтю присвячено проблематиці воєнної лінгвістики, нового напряму прикладної лінгвістики, що віддзеркалює особливості мовної репрезентації воєнного мистецтва засобами масової інформації. Виявлено потенційні підходи, які визначають змістовно-інформативну грань воєнної лінгвістики як конвергентну з воєнним дискурсом в екзистенційному виклику, на який зреагувала наука. Відповідно предметом дослідження воєнної лінгвістики є мовні засоби теорії оперативного мистецтва (операцій і бойових дій), теорії тактики (підготовка й веденння бою), теорії стратегій (управління військами), орієнтовані на правильне тлумачення воєнного контексту у висвітленні ЗМІ. Описано поняттєвий апарат воєнної лінгвістики й доведено, що всі поняття в його межах функціонують циклічно, завдяки чому зберігається баланс між взаємозв’язком і взаємозалежністю суб’єктів політики, політичних процесів й елементами воєнного дискурсу. З опертям на методологію воєнної стратегії і тактики та лінгвістичної прагматики виокремлено такі поняття, як: воєнна комунікація, воєнний дискурс, воєнно-політична термінологія, воєнно-політичний текст, воєнна публіцистика.
Здійснено узагальнення, що в межах дослідження мовних феноменів воєнного дискурсу та воєнної публіцистики, політичної стратегії країн і корпусних закономірностей текст є продуктом воєнної лінгвістики і вершиною контекстуальної подібності кластерних парадигм у площині
політичної лінгвістики, території і ресурсів, історії та культури, ідеології, економічної політики. У воєнній публіцистиці різні мовні рівні перебувають під впливом російсько-української війни, що характеризується новими тенденціями в тлумаченні мовних змін, спричинених численною з’явою
war-related collocations у газетних виданнях.

Посилання

Gruber, H. (2024). Snyder and Habermas on the war in Ukraine: a critical discourse

analysis of elite media discourse in Germany. Critical Discourse Studies, 1–17.

https://doi.org/10.1080/17405904.2024.2331164

Hamziuk, M. V. (2022). Military-Political Euphemisms in Modern German-Language

Mass Media. Kyiv National Linguistic University. Series Philology, 25 (1), 19–29.

https://doi.org/10.51423/2524-0471-2021-13-2-3

Kharchenko, O. (2023). Citizen journalism in Ukraine and globalozation media processes

during the Russian-Ukrainian war. Integrated communications, 16, 63–66.

https://doi.org/10.28925/2524-2644.2023.167.

Khraban, T. (2021). A Discursive Approach to Modern Ukrainian Non-institutional

Military Discourse. Social Communications: Theory and Practice, 13(2).

Klymanska, L., Klimanska, M., & Haletska, I. (2023). The Discourse of Daily Life during

the War: the 2022 Ukrainian Projection. Journal of Education Culture and Society,

(1), 526–550.

https://doi.org/10.15503/jecs2023.1.526.550

Levkova, A. (2024). Words of War. https://theukrainians.org/slova-vijny/

Martikainen, J., & Sakki, I. (2024). Visual humanization of refugees: A visual rhetorical

analysis of media discourse on the war in Ukraine. Br J Soc Psychol., 63(1), 106–130.

https://doi: 10.1111/bjso.12669.

Selvarajah, S., & Lorenzo, F. (2023). Media, Public Opinion, and the ICC in the Russia–

Ukraine War. Journalism and Media, 4 (3), 760–789.

https://doi.org/10.3390/journalmedia4030048

Taugerbeck, S. (2013). Military Euphemisms in Media Coverage – Euphemisms in special

contexts of war reporting.

https://doi.org/10.13140/RG.2.2.24998.63041.

Ushchyna, V. (2022). From conflict of discourses to military conflict: multimodality of

identity construction in Russo-Ukrainian war discourse. East European Journal of

Psycholinguistics.

https://doi.org/10.29038/eejpl.2022.9.2.ush

Zecchinon, P., & Standaert, O. (2024). The War in Ukraine Through the Prism of Visual

Disinformation and the Limits of Specialized Fact-Checking. A Case-Study at Le

Monde. Digital Journalism, 1–19.

https://doi.org/10.1080/21670811.2024.2332609

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-15

Номер

Розділ

Статті