Лінгвокогнітивний, структурний і композиційний аспекти французьких лічилок для дітей

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2024.309609

Анотація

У статті розглянуто французькі дитячі лічилки - вірші малої форми із чіткою ритмічною структурою, що використовуються для справедливого розподілу ролей у грі. З погляду когнітивної лінгвістики, ментальний простір французьких дитячих лічилок є концептуальним утворенням, яке вибудовується безпосередньо в процесі мислення та мовлення і відображає спосіб осмислення реального, передбачуваного чи вигаданого. Гра слів, що розуміється як когнітивний феномен, що відображає ментальну перспективу особистісного бачення світу, реалізується в текстах французьких дитячих лічилок на семантико-синтаксичному, фонологічному та лексичному рівнях і відображає національно-культурну специфіку французького
світосприйняття. У структурно-композиційному аспекті основою французьких дитячих лічилок є композиційний фрагмент, що репрезентує певну текстову ситуацію за допомогою комплексу мовних засобів. Структурну основу інваріантної моделі композиційного фрагмента, відповідно до визначальної ролі функцій в організації його змістовної сторони, утворює дієслівний ряд, що містить сім компонентів. Відтворення персонажа відповідно до певного сегмента простору зумовлює переважне використання в цій ланці екзистенційних та локативних конструкцій. Проведене у статті дослідження французьких дитячих лічилок, спрямоване на комплексне виявлення лінгвокогнітивних засобів та елементів їх структурно-
композиційної будови, не є вичерпним за своїм обсягом і відкриває перспективи в теоретичному та практичному плані, які вбачаються у застосуванні запропонованої методики в процесі дослідження різних жанрів ігрової поезії. 

Посилання

Bieliekhova, L. I. (2011). Vydy mapuvannia yak linhvokohnityvnoi operatsii formuvannia

novoobraziv (na materiali amerykanskoi poezii). Naukovyi visnyk Volynskoho

natsionalnoho universytetu im. L. Ukrainky. Seriia Filolohichni nauky, 3(1),

–25.

Bohuslavska, L. A. (2016). Kohnityvnyi analiz vidtvorennia kalamburiv-malapropizmiv

v anhlo-ukrainskykh perekladakh kazky Liuisa Kerrolla “Alices Adventures in

Wonderland”. Science and Education a New Dimension: Philology, IV (24), Issue 104,

–46.

Diachenko, N. L. (2019). Zastosuvannia teorii mentalnykh prostoriv i blendynhu do analizu

tekstiv frantsuzkykh lichylok (na materiali tvoru Nous nirons plus aux bois). Science

and Education a New Dimension. Philology, VII (58), Issue 194, 23–25.

Yesypovych, K. P. (2019). Kohnityvna mapa frantsuzkoi liturhiinoi dramy epokhy

serednovichchia (na materiali misterii “Adam”). Science and Education a New

Dimension: Philology, VII (59), Issue 195, 77–80.

Kahanovska, O. M. (2018). Tekstovi kontsepty frantsuzkoi khudozhnoi prozy kriz

pryzmu implikatsii ta eksplikatsii. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho linhvistychnoho

universytetu. Seriia: Filolohiia, 21(2), 31–43.

Kozachyshyna, O. L. (2019). Fonetychni zasoby u dytiachii poezii yak problema perekladu.

Science and Education a New Dimension. Philology, VII (56), Issue 190, 25–27.

Klokun, T. (2007). Ukrainski dytiachi lichylky: deiaki osoblyvosti folklornoho

zhanru. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu im. Tarasa Shevchenka.

Literaturoznavstvo, movoznavstvo, folklorystyka, 18, 48–52.

Marabian, K. A. (2015). Pryntsypy ikonichnosti v syntaksychnii strukturi tekstiv malykh

zhanriv frantsuzkoho folkloru. European applied sciences, 3, 95–97.

Melnychenko, I. S. (2017). Movna hra yak znak verbalnoi ahresii v anhlomovnomu

politychnomu dyskursi. Science and Education a New Dimension. Philology, V (33),

Issue 123, 44–46.

Snihyrova, L. M. (2018). Folklor u formuvanni natsionalnoi identychnosti. Science and

Education a New Dimension. Philology, VI (43), Issue 150, 53–58.

Taranenko, L. I. (2017). Prosodychne vyrazhennia emotsiino-prahmatychnoho potentsialu

anhliiskoi narodnoi kazky. Nova filolohiia, 70, 192–197.

Col, G. (2010). Correspondance et mixage d’espaces mentaux dans la construction dynamique

du sens. In Mémoires de la Société de Linguistique de Paris (pp. 53–73). Peeters.

Fauconnier, G., & Turner, M. (2002). The Way We Think: Conceptual Blendings and the

Mind’s Hidden Complexities. Basic Books.

Fauconnier, G., & Turner, M. (2006). Mental Spaces. Conceptual Integration Networks.

In D. Geeraerts (Ed.), Cognitive Linguistics: Basic Readings (pp. 303-371). Walter de

Gruyter GmbH & Co. KG.

Fauconnier, G. (2010) Mental Spaces. Retrieved from: http://faucon/beijing/mentalspaces.pdf

Fortis, J.-F., & Col, G. (2018). Espaces Mentaux et Intégration Conceptuelle: Retour

sur la Constitution de Théories Soeurs. CogniTextes [En ligne], 18. Doi: 10.4000/

cognitextes.1111.

Larousse: encyclopédie et dictionnaires gratuits en ligne. Accès http://www.larousse.fr/

Trésor de la langue française. Accès http://www.cnrtl.fr/

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-15

Номер

Розділ

Статті