Фонографічні та графостилістичні механізми творення лінгвістичного абсурду в постмодерністській прозі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2024.309631

Ключові слова:

мовний абсурд, варіант, графіка, графема, мовна гра, лінгвографія, фонема, постмодерністська художня література, семантика, порушення

Анотація

У статті досліджено фонографічні та графостилістичні механізми, які використовують постмодерністські автори для створення мовного абсурду в художній літературі. Аналіз зосереджено на порушеннях фонетичних і графічних норм від традиційних літературних конвенцій. На фонографічному рівні механізмами створення мовного абсурду є звуконаслідування, алітерація, асонанс, фонетична гра слів і фонетичні оказіоналізми. Такі прийоми спричиняють незвичні комбінації фонем, які контрастують із прийнятими стереотипними звуковими моделями. Це породжує какофонію дивних звуків, яка порушує милозвучність мови, створюючи ефект “одивнення”. Алітерацію й асонанс використовують для відтворення неприємних
звуків, яких зазвичай уникають у традиційних текстах як таких, що порушують естетичні норми. Фонетичні оказіоналізми відкривають перед читачем різноманітні палітри нових, незареєстрованих звукосполучень. Розглянуті графостилістичні механізми передбачають порушення графічних норм за допомогою таких прийомів, як: надмірна варіативність шрифтів, капіталізація та непунктуаційна організація тексту. Текстова візуалізація, що руйнує типові графічні конвенції, створюється за допомогою додаткових інтервалів між словами/рядками, нетрадиційного поділу на абзаци, вставлених фігурних ліній, убудованих фрагментів тексту в різних стилях. Спостерігається надмірне накопичення невербальної графіки – малюнків, діаграм, формул і символів з інших семіотичних систем. Орфографічні деформації (дублювання, переноси, авторські графони) також сприяють абсурдистському ефекту. Докладні приклади ілюструють, як накопичення цих фонографічних і графостилістичних відхилень породжує графічний хаос, що погіршує читабельність. Однак ця навмисна стратегія постмодерністських письменників спрямована на створення абсурдистського літературного досвіду, який відкидає конвенції і залучає читача до дослідження численних можливих інтерпретацій фрагментованого нетрадиційного тексту.

Посилання

Babelyuk, O. A. (2009). Pryntsypy postmodernistskoho tekstotvorennia suchasnoi

amerykanskoi prozy maloi formy: [monohrafiia]. Drohobych: TzOV “Vymir”, 296 s.

Babelyuk. O., Koliasa, O., & Smaglii, V. (2021). Language means of revealing postmodern

ludic absurd in English literary text. Wisdom. №. 4 (20). С. 166-179.

Bekhta, I. (2011). Paradyhma anhlomovnoho postmodernistskoho khudozhnoho tekstu.

Nauk. visn. Cherniv. un-tu: “Hermanska filolohiia”. Chernivtsi, Ser. 92. Vyp. 551/552.

S. 85.

Bieliekhova, L. I. (2004). Hlosarii z kohnityvnoi poetyky: naukovo-metodychnyi posibnyk.

Kherson: Ailant, 124 s.

Cammaerts, E. (2021). The poetry of nonsense. Hassell Street Press.

Dolitsky, M. S. (1994). Nonsense. The Encyclopedia of Language and Linguistics. L.:

Longman, P.2832 – 2833.

Koliasa, O. V. (2015). Stylistychni ta kohnityvno-semantychni mekhanizmy tvorennia

ihrovoho absurdu v anhlomovnomu fenteziinomu opovidanni: dys. Drohobytskyi

derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Ivana Franka. Drohobych.

Koliasa, O. V. (2014). Mekhanizmy tvorennia ihrovoho absurdu v postmodernistskomu

khudozhnomu teksti. Naukovyi visnyk Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho

universytetu imeni Ivana Franka. Seriia: Filolohichni nauky (movoznavstvo) : [zb.

nauk. prats]. Drohobych, Vyp. 3. S. 107-115.

Kondratenko, N. V. (2012). Syntaksys ukrainskoho modernistskoho i postmodernistskoho

khudozhnoho dyskursu: monohrafiia. K.: Vydavn. dim Dmytra Buraho, 328 s.

Korotkova, L. V. (2001). Semantyko-kohnityvnyi ta funktsionalnyi aspekty tekstovykh

anomalii u suchasnii anhlomovnii khudozhnii prozi: Avtoref. dys. … kand. filol. nauk:

02.04. K., 20 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-15

Номер

Розділ

Статті