CONCEPTUAL SPACE OF AESTHETIC EVALUATION IN ENGLISH ROMANTIC LYRICS

Authors

  • В. Г. НІКОНОВА Kyiv National Linguistic University, Ukraine
  • Я. В. БОЙКО National Technical University “Dniprovska Polytechnics”, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.2.2018.151994

Keywords:

aesthetic evaluation, axiologically charged literary concept, conceptual space of aesthetic evaluation, conventional and poetically transformed conceptual metaphors

Abstract

Introduction. This article focuses on the axiologically tinged notional implications which are characteristic of English romantic poets’ cognitive style. These implications are revealed via a comprehensive analysis of aesthetic evaluation which is verbalized in poetic texts and by modeling the conceptual space of aesthetic evaluation THE BEAUTIFUL / THE UGLY.

Purpose. The paper aims at revealing the axiologically marked meanings specific to the cognitive style of the English romantic poets by modeling the conceptual space of aesthetic evaluation THE BEAUTIFUL / THE UGLY in English romantic lyrics.

Methods. The poliparadigmatic methodology of the research combines three approaches: linguocultural, linguopoetic and cognitive.

Results. The paper suggests the identification of axiologically charged literary concepts, the construction of the conceptual space of aesthetic evaluation THE BEAUTIFUL / THE UGLY as a two-layer model (notionally-evaluative and figuratively-evaluative). Each layer is modelled
in a particular way (as a frame, as a notional field or in terms of conceptual metaphor), which has made it possible to determine the notional implications characteristic of the all-human, ethnocultural and poets’ evaluative worldviews as embodied in English romantic lyrics.
Conclusion. The aesthetic priorities of the English romantic poets – fear, God, life – and their close interconnection and interdependence are revealed, which makes it possible to determine the quintessence of the romantic poetic worldview: human life, in which the fear, determined by the will of God, prevails. The ambivalence in the evaluative attitude of romantic poets to life, as well as their understanding of God and fear as its determinants, is based on the moral norms of mankind and the culture of the English nation. The overall gloomy coloring of the author's evaluative worldview is determined by a sharp negative social aesthetic assessment,
but the unconventional interpretation of life as good, a strong faith in the bright future, peace and progress testifies to the difference of poets’ world evaluation from the societal aesthetic assessment of the era of global transformation.

References

Арская, М. А. (2002). Семантическая категория эстетической оценки (прекрасное / безобразное) и ее онтология в современном немецком языке. (Дисс. канд. филол. наук). Иркутск.

Арутюнова, Н. Д. (2004). Истина. Добро. Красота: Взаимодействие концептов. Логический анализ языка. Языки эстетики : Концептуальные поля прекрасного и безобразного. (с. 5-30). Москва: Индрик.

Бєлєхова, Л. І. (2002). Образний простір американської поезії : лінгвокогнітивний аспект. (Дис. докт. філол. наук). Київ.

Воркачев, С. Г. (2004). СчАСТЬЕ как лингвокультурный концепт. Москва: ИТДГК Гнозис. Воробйова, О. П. (2004). Когнітивна поетика: здобутки і перспективи. Вісник Харківського національного університету. Серія Філологія, 635, 18-22.

Головня, А. В. (2008). Лінгвокультурний простір художньої прози Редьярда Кіплінга. (Дис. канд. філол. наук). Донецьк.

Ізотова, Н. П. (2009). Текстовий концепт ШЛяХ ДО СЛАВИ в англомовних біографічних романах ХХ століття: семантико-когнітивний та наративний аспекти. (Дис. канд. филол. наук). Київ.

Карасик, В. И., Слышкин, Г. Г. (2007). Базовые характеристики концептов в лингвокультурной концептологии. Москва: Гнозис.

Лихачев, Д. С. (1993). Концептосфера русского языка. Известия АН России. Серия “Литературы и языка”, 52 (1), 2-9.

Недайнова, І. В. (2004). Номінативний простір “Ігровий вид спорту” в сучасній англійській мові: лінгвокогнітивний та лінгвокультурний аспекти. (Автореф. дис. канд. філол. наук). Київ.

Ніконова, В. Г. (2008). Концептуальний простір трагічного в п’єсах Шекспіра: поетико-когнітивний аналіз. (Дис. докт. філол. наук). Київ.

Никонова, В. Г. (2006). Художественный концепт как система систем. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія “Романо-германська філологія”, 49 (726), 33-41.

Пилипенко, Р. Є. (2007). Інституційний комунікативний простір Німеччини (фахова мова економіки). (Дис. докт. філол. наук). Київ.

Писанова, Т. В. (1997). Национально-культурные аспекты оценочной семантики: эстетические и этические оценки. Москва: Икар.

Потапенко, С. І. (2008). Орієнтаційний простір сучасного англомовного медіа-дискурсу (досвід лінгвокогнітивного аналізу). (Дисс. докт. филол. наук). Київ.

Приходько, А. М. (2008). Концепти і концептосистеми в когнітивно-дискурсивній парадигмі лінгвістики. Запоріжжя: Прем’єр.

Старовойтова, Х. В. (2008). Архетип матері в сучасній французькій драмі: лінгвокогнітивний аспект. (Дис. канд. філол. наук). Київ.

Тарасова, И. А. (2004). Фреймовый анализ в исследовании идиостилей. Филологические науки, 4 42-49.

Фещенко, Ю. І. (2007). Ідіоматичний простір “homo socialis” у сучасній англійській мові: лінгвокогнітивний та комунікативно-функціональний аспекти. (Дис. канд. філол. наук). Київ.

Fauconnier, G. (1994). Mental Spaces: Aspects of Meaning. Construction in Natural Language. Cambridge: Cambridge Un-ty Press.

ДЖЕРЕЛА ІЛЮСТРАТИВНОГО МАТЕРІАЛУ

Blake, W. Selected Verse. Взято з http://www.love–poems.me.uk/biography_coleridge_samuel_taylor.htm

Coleridge, S. T. France: An Ode. Взято з http://www.love–poems.me.uk/biography_coleridge_ samuel_taylor.htm

Keats, J. Sleep and Poetry. Взято з http://englishhistory.net/keats/poetry.html

Southey, R. To Horror. Взято з http://allpoetry.com/Robert_Southey

Issue

Section

Articles