TEXTUAL CONCEPT DEVELOPMENT IN FRENCH LITERARY PROSE: MORPHOSYNTACTIC ASPECT

Authors

  • О. М. КАГАНОВСЬКА Kyiv National Linguistic University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2019.170137

Keywords:

concept, megaconcept, French prose, implication / explication, verb, retrospective

Abstract

Introduction. Analysis of the texts belonging to the mid of the XXth century manifests the deviation from the formal characterization of textual phenomena. The paper suggests a new
comprehensive semantic and cognitive approach to textual concepts of French literary prose at semantic, metasemiotic and metametasemiotic levels.
Purpose. The paper aims at revealing the morphosyntactic features of the textual concepts in French literary prosaic texts of the mid of the XXth century.
Methods. The paper grounds on conceptual analysis, textual analysis, modelling the imaginary space theory, and narrative analysis.
Results. Comprehensive semantic and cognitive approach allows to create a hierarchy of textual concepts and define their functions in the mid of the XXth century French novels. The research focuses on revealing the cognitive and communicative dynamics in the unfolding textual concepts viewed through textual implication and explication. Such approach allows
to create a hierarchy of the textual concepts and define their functions in the mid- XXth century French novels.
Conclusions. Text forming function of textual concepts actualized in literary text is predetermined with the boundaries of metareality as total semantic space of the texts. Double nature of textual concepts is explained by interconnection of mental and lingual levels. It is approved the tendency of textual concepts development in morphosyntactic aspect (verbs, verbs
constructions, retrospective tense) at all levels of their hierarchy, and the functions of their integration, differentiation and individualization in the novels under consideration are determined.
The paper proves that super categorization as ground feature of the textual concepts helps to construe the conceptual context that puts the text out of certain time and space.
In interpreting the communicative dynamics of folding the textual concepts in French literary prosaic texts of the mid of the XXth century the paper reveals such lingual means of text formation, which coincide with the narrative structure of literary text. Morphological aspect of this process is predetermined by usage the verbs and grammar tenses, retrospective one
in particular. Syntactic aspect is realized by rhetoric questions and author’s remarks.

References

Арнхэйм, Э. (1974). Искусство и визуальное восприятие. Москва: Прогресс.

Барт, Р. (1994) Семиотика. Поэтика: Избранные работы: [пер. с фр.]. Москва: ПрогрессУниверсус.

Береговская, Э. М. (1984). Экспрессивный синтаксис. Смоленск: Смоленск. гос. пед. ин-т им. К. Маркса.

Гальперин, И. Р. (1981). Текст как объект лингвистического исследования. Москва: Наука.

Гадамер, Г.-Г. (1991). Актуальность прекрасного. Москва: Искусство.

Кагановська, О. М. (2002). Текстові концепти художньої прози (на матеріалі французької романістики середини ХХ сторіччя; [монографія]. Київ: Вид. центр КНЛУ.

Кубрякова, Е. С. (1992). Глаголы действия через их когнитивные характеристики В Логический анализ языка. Модели действия. (84-90). Москва: Индрик.

Николаева, М. А. (1987). О логико-семантических работах современных французских лингвистов Вопросы языкознания, 6, 121-133.

Петров, Н. В. (1934). Режиссер читает пьесу. Ленинград: Художественная литература.

Присто, А. (1983). Из книги “Морфология романа”. В Семиотика. Ю. Степанов (Ред.) (370-399). Москва: Радуга.

Радзієвська, Т. В. (1998). Концептуалізація ментального простору в українській мові. Мовознавство, 2-3, 107-117.

Рикер, П. (2000). Время и рассказ. Т.1: Интрига и исторический рассказ. Москва; Санкт-Петербург: ЦГНИИ ИНИОН РАН, Культурная инициатива: Университетская книга.

Старикова, Е. Н. (1976). Проблемы имплицитной номинации в современном английском языке. (Дис. д-ра филол. наук). Киев.

Щерба, Л. В. (1957). Избранные работы по русскому языку. Москва: Учпедгиз.

Эпштейн, М. Н. (1977). Диалектика знака и образа в поэтических произведениях А. Блока. В Семиотика и художественное творчество. [сб. ст.]. (338357). Москва: Наука.

Barthes, R. (1966). Critique et vérité. Paris: Seuil.

СЛОВНИКИ, ДОВІДНИКИ

Robert (1992). Petit Robert. Dictionnaire alphabétique et analogique de la langue française. Paris: Le Robert.

Larousse (1989). Petit Larousse illustré. Paris: Larousse.

Larousse (1998). Petit Larousse illustré. Paris: Larousse–Bordas.

ДЖЕРЕЛA ІЛЮСТРАТИВНОГО МАТЕРІАЛУ

Aymé, CE: Aymé M. (1973). Le chemin des écoliers [ñollection folio]. Paris: Gallimard.

Aymé, D: Aymé M. Denise. Cahiers Marcel Aymé,13-14. Inédits, préfaces et correspondances. Sous la présidence de M. Lecureur. Dole: Edition S.A.M.A., 1997. (p.7-44).

Queneau, DV: Queneau R. Le dimanche de la vie. Paris: Gallimard, 1952.

Issue

Section

Articles