ЛІТЕРАТУРНИЙ МОТИВ БОЛЮ: ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИ ЛІНГВІСТИЧНОГО АНАЛІЗУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.2.2020.223249

Ключові слова:

мотив болю, когнітивна наратологія, корпусний аналіз, концептуальна метафора, концептуальна метонімія

Анотація

У статті запропоновано докладний огляд теорії мотиву і її сучасної адаптації в термінах когнітивної
наратології та когнітивної стилістики з метою розбудови методології аналізу мотиву болю в художній
прозі британських та американських письменників-модерністів. Засоби і способи лінгвального втілення
болю у творах модернізму висвітлено з погляду особливостей кодування в художньому тексті емоцій,
пов'язаних із відчуттям болю, із залученням апарату концептуальної метафори і концептуальної метонімії
та корпусного аналізу. Представлений аналіз містить у собі п'ять етапів: а) аналіз ключових слів,
які вказують на біль чи описують його; б) корпусний аналіз лем слів “pain”, “hurt” та ін., а також показники
їхньої частотності в різних частинах тексту; в) реконструювання концептуальних метафор і метонімій
болю; г) реконструювання наративних патернів болю; д) аналіз афектованих персонажів, де афектований
персонаж – це той персонаж, який зазнав емоційного чи фізичного болю під час подій художнього твору.
Попередні дослідження виявили такі закономірності втілення болю в художньому тексті: а) мотив болю
маркується дескриптивними та індикативними словами з біомедичного узусу при описі як фізичного,
так і психологічного болю; б) концептуальні метафори і метонімії болю є менш прототипічними
в художному тексті, аніж у природній мові; в) мотив болю репрезентований у художньому наративі через
певний набір образів та подій, центральним для яких є фізична чи психічна травма персонажа; г) існує
два види набору наративних подій, які структурно вказують на наявність мотиву болю в художньому творі.
Для першого набору наративних подій центральна будь-яка експліцитна травматична подія афектованого
персонажа, яка набуває особливої важливості для сюжету художнього твору. Другий набір наративних
подій розгортається навколо більш імпліцитного процесу, а саме – поступового акумулювання персонажем
дискомфорту та травматичного досвіду протягом аналізованих творів.

Посилання

Барт, Р. (1994). Избранные работы: Семиотика. Поэтика (сост., общ. ред. Г. К. Косикова). Москва: Универс.

Вершинина, Н. В. (2008). Система мотивов в поэтическом мире А. А. Фета (Кандидатская диссертация). Бурятский государственный университет имени Банзарова, Улан-Удэ, Российская Федерация.

Веселовский, А. Н. (1989). Историческая поэтика. Москва: Высшая школа.

Воробьёва, О. П. (2006). Эмоциональный резонанс сквозь призму ментальной симуляции. В Н. Н. Болдьфев (Отв. ред), Материалы международного конгресса по когнитивной лингвистике (сс. 46-48). Тамбов: Издательство Тамбовского государственного университета.

Гаспаров, Б., & Паперно, І. (1979). К описанию мотивной структуры лирики Пушкина. In Nils Ake Nilsson (Ed.), Russiаn Romanticism: Studies in the poetic codes (cc. 9-44). Stockholm: Almgvist & Wiksell International.

Ингарден, Р. (1962). Исследование по эстетике. Москва: Издательство иностранной литературы.

Луньова, Т. В. (2006). Лексикалізований концепт ГАРМОНІЯ в сучасній англійській мові: Структура і комбінаторика (Кандидатська дисертація). Київський національний лінгвістичний університет, Київ, Україна.

Маріна, О. С. (2017). Сучасний англомовний дигітальний художній дискурс: Орієнтири лінгвістичних досліджень. Південний архів (філологічні науки), 69, 107-113.

Пропп, В. Я. (1928). Морфология сказки. Ленинград: Academia.

Силантьев, И. В. (2002). Мотив как проблема нарратологии. Критика и семиотика, 5, 32-60.

Силантьев, И. В. (2004). Поэтика мотива. Москва: Языки славянской культуры.

Томашевский, Б. В. (1999). Теория литературы. Поэтика. Москва: Аспект-Пресс.

Шкловский, В. (1982). Про теорию прозы. Взято из http://philologos.narod.ru/ shklovsky/prose1983.htm.

Шкурина, Н. В. (1993). Мотив как средство создания эстетического единства произведения. В К. А. Рогова (Ред.) Художественный текст : Структура. Язык. Стиль (cc. 61-66). Санкт-Петербург: Издательство Санкт-Петербургского государственного университета.

Anthony, L. (2020). AntConc (Version 3.5.9) [Computer Software]. Waseda University. Retrieved from http://www.laurenceanthony.net/software

Boyd, B. (2009). On the origin of stories: Evolution, cognition, and fiction. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press.

Brower, R. (1962). The fields of light: An experiment in critical reading. New York: Oxford University Press.

Burke, K. (1965). Permanence and change: An anatomy of purpose. New York: New Republic.

Denton, D. (2006). The primordial emotions: The dawning of consciousness. Oxford: Oxford University Press.

Dijk, T. A. van. (1972). Some aspects of text grammars. A study in theoretical poetics and linguistics. The Hague: Mouton.

Edelman, G. (2006). Second nature: Brain science and human knowledge. New Haven: Yale University Press.

Fludernik, M. (2002). Towards a 'natural' narratology. London: Routledge.

Fludernik, M. (2009). An introduction to narratology. New York: Routledge.

Freedman, W. (1971). The literary motif: A definition and evaluation. NOVEL: A forum on fiction, 4(2), 123-131. https://doi.org/10.2307/1345147

Hemingway, E. (1940). For whom the bell tolls. New York: Charles Scribner's Sons.

Hemingway, E. (1954). The sun also rises. New York: Scribner.

Hemingway, E. (1957). A farewell to arms. New York: Scribner.

Herman, D. (Ed.). (2003). Narrative theory and the cognitive sciences. New York: CSLI Publications.

Herman, D., Jahn, M., & Ryan, M.-L. (Eds.). (2005). Routledge encyclopaedia of narrative theory. New York: Routledge.

Kövecses, Z. (2006). The conceptual structure of happiness and pain. Budapest: Eötvös Loránd University.

Kurzweil, R. (2012). How to create a mind. London: Viking.

Lascaratou, C. (2007). The language of pain. Expression or description? Amsterdam-Philadelphia: John Benjamins.

Palmer, A. (2004). Fictional minds. Amsterdam: Amsterdam University

Press Rizzolatti, G., & Craighero, L. (2004). The Mirror-neuron system. Annual review of neuroscience, 27(1), 169-192. http://doi.org/10.1146/annurev.neuro.27.070203.144230

Scarry, E. (1985). The body in pain: The making and unmaking of the world. New York: Oxford University Press.

Schorer, M. (1949). Fiction and the 'matrix of analogy'. The Kenyon Review, 11(4), 539-560. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/4333087.

Steinbeck, J. (1992). East of Eden. New York: Penguin Books.

Steinbeck, J. (1961). The winter of our discontent. New York: Viking Press.

Stubbs, M. (2010). Three concepts of keyness. In M. Bondi and M. Scott (Eds.), Keyness in texts (pp. 21-42). Amsterdam: John Benjamins. https://doi.org/10.1075/scl.41.03stu

The British National Corpus, version 3 (BNC XML Edition). (2007). Retrieved from http://www.natcorp.ox.ac.uk/

Tognini-Bonelli, E. (2001). Corpus linguistics at work. Amsterdam: John Benjamins.

Toolan, M. (2009). Narrative progressions in the short story. Amsterdam: John Benjamins.

Zhabotynska, S. Principles of building conceptual models for thesaurus dictionaries. Когниция, коммуникация, дискурс, 1, 75-92. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2010-01-05

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-15

Номер

Розділ

Статті