DOI: https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2018.135611

ЛІНГВОПРАГМАТИКА МОВЛЕННЄВОГО АКТУ “РЕАКЦІЯ НА КОМПЛІМЕНТ” (на матеріалі української мови)

Олена Олегівна Бречак

Анотація


У статті висвітлено прагматичні особливості реакції на комплімент українською мовою. Виявлено універсальні й етноспецифічні характеристики респонсивних реплік, якими реагують на комплімент носії української мови. Визначено найпоширеніші реакції українців на комплімент, зокрема: неприйняття з применшенням значення денотованої компліментом характеристики; неприйняття з інверсією суб’єкта компліменту; імпліцитного неприйняття; неприйняття компліменту з одночасною абсолютизацією позитивно-оцінної характеристики, денотованої компліментом.
Ідентифіковано й проаналізовано етноспецифічні вияви універсальних
прагматичних стратегій ввічливості і кооперації. Визначені особливості порушень максим релевантності, кількості і якості інформації, обґрунтована функція таких порушень як тригеру конверсаційних імплікатур, пов’язаних з імпліцитним поясненням реакції неприйняття компліменту. Реактивні репліки неприйняття компліменту проаналізовано з погляду теорії мовленнєвих актів – у форматі концепції комплексної ілокуції.


Ключові слова


реакція на комплімент; стратегії ввічливості; максими кооперації; комплексна ілокуція

Повний текст:

PDF

Посилання


Бигунова, Н. А. (2015). Одобрение, похвала, комплимент и лесть в теории речевых актов. Записки з романо-германської філології, 2 (35), 31-40.

Богдан, С. К. (1998). Мовний етикет українців: традиції і сучасність. Київ: Рідна мова.

Зубець Н. О. (2015). Прагматика компліментного акту мовлення. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія“Лінгвістика”, 22, 142-147.

Кравченко, Н. К. (2015). Стратегия псевдо-непринятия комплимента в русской и украинской лингвокультурах. Limes Slavicus. Славянството: границы на общността (с. 131-137). Шумен.

Кравченко, Н. К. (2017). Дискурс и дискурс-анализ: краткая энциклопедия. Киев: Интерсервис.

Кровицька, О. В. (2005). Українська лексикографія: теорія і практика. Львів: Ін-т українознавства ім. І. Крип'якевича НАН України.

Кузенна, Н. М. (2010). Мовний акт “комплімент” в сучасній комунікації. Наукові записки КДПУ. Серія: Філологічні науки (мовознавство), 89 (2), 21-26.

Мельник, І. М. (2013). Ввічливі експресивні акти мовлення (на матеріалі іспанської мови). Вісник Львівського університету. Серія іноземні мови, 21, 177-182.

Мищенко, В. Я. (1999). Косвенные способы реализации иллокуции комплимента. Вісник Харківського державного університету. Романо-германська філологія, 430, 101-107.

Серебрякова, Р. В. (2001). Национальная специфика комплимента и похвалы в русской и английской коммуникативных культурах. Язык, коммуникация и социальная среда, 1, 1-5.

Austin, J. L. (1962). How to Do Things with Words. Oxford: Clarendon Press.

Bach, K. (1994). Conversational impliciture. Mind & language, 9, 124-162.

Bach, K. (2012). Saying, meaning, and implicating. The Cambridge handbook of pragmatics, edited by Peter K. (pp. 23-45). New York: Cambridge University Press.

Brown, P. & Levinson, S. C. (1987). Politeness: Some universals in language usage. Cambridge: Cambridge University Press.

Grice, H. P. (1975). Logic and conversation. Syntax and semantics, 3, 41-58.

Herbert, R. K. (1986). Say “thank you” – or something. American Speech, 61, 76-88.

Holmes, J. (1988). Paying compliments: a sex-preferential politeness strategy. Journal of Pragmatics, 12, 445-465.

Horn, L.R. (2004). Implicature. In L. R. Horn & G. Ward. (Eds.), The handbook of pragmatics (pp. 3-28).

Jefferson, G. Side sequences. Studies in social interaction (pp. 294-338). New York: Free Press .

Kravchenko, N. (2017). Illocution of direct speech acts via conventional implicature and semantic presupposition. Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The Journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava, I(1), 128-168. Retrieved from www.degruyter.com/downloadpdf/.

Kravchenko, N. (2017a). Indirect speech acts’ via conversational implicatures and pragmatic presuppositions. Cognition, communication, discourse. International On-line Journal, 14, 54-66. Retrieved from http://sites.google.com/site/cognitiondiscourse

Miriam, R. (2012). Compliment Responses in Italian and German. International Journal of Innovative Interdisciplinary Research, 2, 77-100.

Sacks, H. (1992). Lectures on Conversation. Oxford: Wiley-Blackwell.

Schegloff, E.A. (1999). Discourse, Pragmatics, Conversation, Analysis. Discourse Studies, 1 (4), 405-435.

Schegloff, E. A. (1996). Issues of Relevance for Discourse Analysis: Contingency in Action, Interaction and Co-Participant Context. Computational and Conversational Discourse: Burning Issues – An Interdisciplinary Account. (pp. 3-38). Heidelberg: Springer Verlag.

Searle, J. R. (1975). Indirect speech acts. Syntax and Semantics, 3: Speech Acts, 59-82.

Searle, J. R. & Vanderveken, D. (1985). Foundations of Illocutionary Logic. Cambridge: Cambridge University Press.

Wolfson, N & Manes, J. (1980). The compliment as a social strategy. Papers in Linguistics, 13 (3), 391-410.




Copyright (c) 2018 ВІСНИК КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ЛІНГВІСТИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ. Серія Філологія

Зберегти