ЕКОКОГНІТИВНИЙ ПІДХІД ДО ДОСЛІДЖЕННЯ КОНЦЕПТУ ОЦІНКИ

Автор(и)

  • Ganna I. Prihodko Zaporizhzhia National University, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2020.207222

Ключові слова:

екогонітивний підхід, концепт оцінки, категорія оцінки, еколінгвістика, біокогнітивна теорія, пізнання

Анотація

Статтю присвячено розгляду екокогнітивних основ концепту оцінки. У ній проаналізовано
особливості мовних дослідницьких підходів як інструмента гармонійного способу життя
людей, а також як важливого засобу створення оцінної картини світу.
Метою цієї роботи є екокогнітивні підстави категорії оцінки. Дослідження ґрунтується
на засадах і методах теорії оцінки, когнітивної, екокогнітивної та біокогнітивної теорій.
Еколінгвістика – дослідницька галузь, що поєднує екологію та лінгвістику, вивчає взаємодію
мови, людини як мовної особистості та її оточення. Антропоцентричні й екоцентричні аспекти
можуть бути виокремлені як раціональні форми розвитку сучасних гуманітарних наук, оскільки
вони встановлюють різні інтерпретації при вивченні розвитку та результатів людської діяльності.
Аксіологічний аспект збереження природного довкілля суперечив антропоцентричному світогляду,
унаслідок чого принципи екологічної етики вважаються набагато важливішими для проблеми
виживання людини, аніж ціннісні антропоцентричні ідеали.
Оцінка – це фундаментальний складник пізнання, що ґрунтується на ціннісному підході
до фактів природи та суспільства. Отже, діяльність і життя людини, яка має різні потреби,
інтереси та цілі, неможливі без оцінки. Специфіка оцінної категоризації та її основна відмінність
від природної категоризації полягає в тому, що ці два процеси ґрунтуються на різних способах
сприйняття світу, природних та оцінних картинах світу. У роботі концепт оцінки розглядається
як формування, що складається з ядра, яке зберігає колективні знання конкретного народу,
та периферії, що заповнюється суб’єктивними уявленнями носія мови. Категорія оцінки
є важливим елементом концептуальної картини світу, оскільки поняття позитивного і негативного,
добра та зла, краси і потворності, розуму та дурості, працьовитості і ліні, морального
й аморального притаманні будь-якій культурі, будь-якій соціальній системі. Концепт оцінки –
це самостійне ментальне утворення, що вирізняється культурною специфікою. Він уважається
частиною концептуальної та мовної картини світу певної лінгвокультурної спільноти і може
бути визначений як їх структурний компонент.

Посилання

Ananko, T. (2017). The Category of evaluation in political discourse. Advanced education, 8, 128-137.

https://doi.org/10.20535/2410-8286.108550.

Arutyunova, N. D. (2012). Logical language analysis. Discourse addressing. Moscow: Indrik. / Arutyunova, N. D.

Logicheskiy analiz yazyka. Adresatsiya diskursa. Moskva: Indrik. /

Арутюнова, Н. Д. Логический анализ

языка. Адресация дискурса. Москва: Индрик.

Byessonova, O. (2012). Reconstruction of value concepts in the language model of the world. In M. Ferencik

& K. Bednarova-Gibova (Eds.), Language, literature and culture in a changing transatlantic world II. Part I:

Lingustics, translation and cultural studies (pp. 7-14). Bulgaria: Preskov, .

Freeman, M. H. (2017). Aesthetics and the power of STEAM. Visnyk of Kyiv National Linguistic University.

Series Philology, 20 (2), 43-53. https://doi.org/10.32589/2311-0821.2.2017.120843.

Killingsworth, J. (2005) From environmental rhetoric to ecocomposition and ecopoetics: Finding a place

for professional communication. In Technical communication quarterly, 14(4), p. 359-373.

Kravchenko, A.V. (2001). Sign, meaning, knowledge: An essay on the cognitive philosophy of language. Irkutsk:

Irkutsk Regional Printing House. / Kravchenko, A. V. Znak, znachenie, znanie: ocherk kognitivnoy filosofii yazyka.

Irkutsk: Irkutskaya oblastnaya tipografiya. / Кравченко, А. В. Знак, значение, знание: очерк когнитивной

философии языка. Иркутск: Иркутская областная типография.

Lakoff, G. (2003). Metaphors we live by. London: University of Chicago Press.

Maturana, H. (1987). The tree of human understanding. Boston: Shambhala Publications.

Myroniuk, T. (2017). Evaluative responses in modern English fiction. Advanced education, 8, 103-108.

https://doi.org/10.20535/2410-8286.108550.

Nikitin, M. V. (2007). Course of linguistic semantics. Saint Petersburg: A.I. Hertsen Russian State Pedagogical

University Publishing House. / Nikitin, M. V. Kurs lingvisticheskoy semantiki. Saint Petersburg: Izdatelstvo

Rossiyskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A.I. Gertsena. / Никитин, М. В. Курс

лингвистической семантики. Санкт-Петербург: Издательство Российского государственного

педагогического университета им. А. И. Герцена.

Potebnya, A. A. (1968). From notes on Russian grammar. Moscow: Education. / Potebnya, A. A. Iz zapisok

po russkoy grammatike. Moskva: Prosveshchenie. / Потебня, А. А. Из записок по русской грамматике. Москва:

Просвещение.

Prihodko, G. I. (2016). Evaluation category in the context of the change of linguistic paradigms. Zaporizhzhia:

Kruhozir. / Prykhodko, H. I. Katehoriia otsinky v konteksti zminy linhvistychnykh paradyhm. Zaporizhzhia:

Kruhozir. / Приходько, Г. І. Категорія оцінки в контексті зміни лінгвістичних парадигм. Запоріжжя: Кругозір.

Prihodko, G. I. (2019). Frame structure of the evaluative utterance. Visnyk of Kyiv National Linguistic University.

Series Philology, 22(2), 114-120. / Visnyk Kyivskoho natsionalnoho linhvistychnoho universytetu. Seriia

Filolohiia, 22(2), 114-120. / Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія:

Філологія, , 22(2), 114-120. https://doi.org/10.32589/2311-0821.2.2019.192447.

Shevchenko, I.S. (2015). The correlation of the informational and phatic functions as a problem of ecolinguistics.

Cognition, communication, discourse, 10, 114-132.

Stibbe, A. (2006) Deep ecology and language. The curtailed journey of the Atlantic salmon. Society and animals,

(1), 61-77.

Lier, van L. (2010). The ecology of language learning: Practice to theory, theory to practice. Amsterdam: Elsevier.

Vinogradov, V. V. (2001). Russian language (Grammatical study of the word). Moscow: Science. / Vinogradov, V. V.

Russkiy yazyk (Grammaticheskoe uchenie o slovie). Moskva: Nauka. / Виноградов, В. В. Русский язык

(Грамматическое учение о слове). Москва: Наука

Volf, E. M. (2009). Functional semantics of evaluation. Moscow: Editorial URSS. / Volf, E. M. Funktsionalnaya

semantika otsenki. Moskva: Editorial URSS. / Вольф, Е. М. Функциональная семантика оценки. Москва:

Едиториал УРСС.

Wendel, J. N. (2005). Notes on the ecology of language. Bunkyo Gakuin university academic journal,

, 51-76.

Wijayanto, A. (2005). An Ecolinguistic perspective on the languages used by a Javanese in Banjarmasin-South

Kalimantan (a case study). Kajian linguistik dan Sastra, 15/29, 80-92.

White, P. R. R. (2015). Appraisal theory. In K. Tracy, C. Ilie, & T. Sandel (Eds.), The International

encyclopedia of language and social interaction. New York: John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/

wbielsi041.

White, P.R.R. (2016). Evaluative contents in verbal communication. In A. Saussure, L. Rocci (eds.), Verbal

communication (pp. 77-96). Berlin: De Gruyter Mouton. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110255478-006.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-03

Номер

Розділ

КОГНІТИВНО-ЛІНГВІСТИЧНІ СТУДІЇ