Wordplay in Spanish and Ukrainian ergonyms: ways of creation and functions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.2.2021.252073

Keywords:

ergonym, commercial name, wordplay, word creation, occasionalism, functions of ergonyms, functions of wordplay

Abstract

The paper focuses on wordplay in the ergonymic names of Madrid, Malaga, Cadiz, Salamanca, Kyiv, Chernihiv and Odesa. The aim of the research is to study ways of creation of wordplay in ergonyms. The author suggests the term словогра / wordplay in Ukrainian and analyses lexico-semantic, grammatical, phonetic, graphic ways of wordplay in Spanish and Ukrainian ergonyms. The material of the study is ergonymic names (names of restaurants, cafés, shops, hairdressing salons / barbershops) of Kyiv, Chernihiv, Odesa, Madrid, Salamanca, Malaga and Cadiz. The research methods applied embrace lexico-semantic, lexico-grammatical, phonetic and graphic analyses of Ukrainian and Spanish ergonyms. Among lexico-semantic means of wordplay formation we single out metaphors, pseudo-paronyms as ways of creation of allusive names. Phonetic means of wordplay creation include alliteration, assonance, rhyme. Graphic means of wordplay creation feature capitalization, paragraphemic signs, use of letters instead of words inside the name. Lexico-grammatical and syntactic ways of wordplay creation in ergonyms are represented by regrouping of syllables, in particular, in the names with the structure of a word combination. The author reveals there are more verb ergonyms in Spanish compared to Ukrainian, where nominative ergonyms are predominant. The distinctive feature of Ukrainian ergonymics is the combination of Cyrillic and Latin letters in one name or writing foreign words in Cyrillic. Wordplay with a humorous effect is more characteristic of Ukrainian ergonyms. It is stated that the main function of wordplay in ergonyms is expressive nomination to attract clients’ attention. Further studies may comprise analysis of wordplay in ergonyms in other regions to reveal local tendencies of wordplay creation and inclination to humour in word formation.

References

Бобчинец, Л. И. (2020). Лексико-семантические средства создания каламбура в испанских и португальских анекдотах. Нова філологія, 80(1), 66-71.

Горожанов, Ю. Ю. (2015). Ергоніми міста Луцька: лексико-семантичний спосіб творення. Young Scientist, 2(17), 151-153.

Ильясова, С. В., Амири, Л. П. (2012). Языковая игра в коммуникативном пространстве СМИ и рекламы (2е. изд.). Mосква: Флинта: Наука.

Крыжановская, В. А. (2017). Эргонимы с элементами графической трансформации: структурно-семантический и прагматический аспекты (Кандидатская диссертация). Кубанский государственный университет, Краснодар.

Курбанова, М. Г. (2014). Эргонимы современного русского языка: семантика и прагматика (Кандидатская диссертация). Волгоградский государственный социально-педагогический университет, Волгоград.

Санников, В. З. (2005). Об истории и современном состоянии русской языковой игры. Вопросы языкознания, 4, 3-20.

Слухай, Н., & Синявская, О. (2020). Современный нейминг в Украине в лингвопрагматическом освещении. World Science, 6(58) (3), 30-40.

Шимкевич, Н. В. (2002). Русская коммерческая эргонимия: прагматический и лингвокультурологический аспекты (Автореферат кандидатской диссертации). Уральский государственный университет, им. А. М. Горького, Екатеринбург.

Attardo, S. (2018). Universals in puns and humorous plays. In E. Winter-Froemel & V. Thaler (Eds.), Cultures and Traditions of Wordplay and Wordplay Research (pp. 89-109). Retrieved from https://www.jstor.org/stable/j.ctvbkjv1f.7.

Pošeiko, S. (2014). Ergonyms of educational and cultural spheres in two of Baltic States cities. Journal of Education Culture and Society, 1, 299-312.

Prado, N. C. (2015). O uso da língua inglesa em contexto comercial no Português Europeu (The use of English in commercial context in European Portuguese). Estudos Linguísticos. São Paulo, 44(1), 160-172.

Sjöblom, P. (2017). Commercial names and unestablished terminology. In Els noms en la vida quotidiana. Actes del XXIV Congrés Internacional d’ICOS sobre Ciències Onomàstiques. Annex. Sección 1 (pp. 92-98). Biblioteca técnica de política lingüística. DOI: 10.2436/15.8040.01.12

Smirnova, N. (2017). Naming in the public sphere of Stavropol city: sacred and profane. In O. Felecan (Ed.), Proceedings of The Fourth International Conference on Onomastics "Name and Naming", Sacred and Profane in Onomastics (pp. 1048-1057). Cluj-Napoca: Mega, Argonaut. doi: 10.30816/ICONN4/2017/85.

ДЖЕРЕЛА ІЛЮСТРАТИВНОГО МАТЕРІАЛУ

Ваш гид по ресторанам страны. Tomato. Взято из https://tomato.ua/chernigov/

Лучшие рестораны, бары и клубы в Киеве. Tripadvisor. Взято из https://www.tripadvisor.ru/Restaurants-g294474-zfg11776-Kyiv_Kiev.html

Магазины и торговые центры Киева. Tripadvisor. Взято из https://www.tripadvisor.ru/Attractions-g294474-Activities-c26-oa30-Kyiv_Kiev.html

Парикмахерские Киева. Взято из https://barb.ua/kiev-parikmakherskie

Парикмахерские Чернигова. Взято из http://map.cn.ua/catalog/krasota_i_uhod/parikmaherskie/

Рестораны Одессы. Tripadvisor. Взято из https://www.tripadvisor.ru/Restaurants-g295368-Odessa_Odessa_Oblast.html

peluquerías en Cádiz. Recuperado de https://www.uala.es/peluquerias/cadiz/

Cafés in Madrid. Tripadvisor. Recuperado de https://www.tripadvisor.com/Restaurants-g187514-c8-Madrid.html

Cafés in Malaga. Tripadvisor. Recuperado de https://www.tripadvisor.com/Restaurants-g187438-c8-Malaga_Costa_del_Sol_Province_of_Malaga_Andalucia.html

Cafés in Salamanca. Tripadvisor. Recuperado de https://www.tripadvisor.com/Restaurants-g187493-c8-Salamanca_Province_of_Salamanca_Castile_and_Leon.html

Published

2022-01-27

Issue

Section

Articles