Мовна репрезентація образу людини культури

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.2.2021.252114

Ключові слова:

людина культури, образ людини культури, мовна репрезентація, мовні засоби, культурний код, соціокультурні реалії

Анотація

Статтю присвячено дослідженню різних рівнів і способів мовної репрезентації образу людини культури як одного з ключових понять сучасного соціокультурного дискурсу, що посідає центральне місце в системі світоглядних уявлень і втілює ціннісні орієнтири суспільства.
У ході дослідження, в основу якого покладено лінгвокультурологічний підхід, розглянуто особливості взаємодії мови та культури в індивідуальному й національному контексті. З’ясовано, що мова й культура – це тісно пов’язані категорії, які співіснують на засадах спільного розвитку та взаємозалежності. Доведено, що основними мовними засобами трансляції культурного досвіду є лексичні, граматичні й прагматикостилістичні засоби, у яких відображаються суспільні ідеали, цінності, концепти й культурні коди.
На основі з’ясування культурної конотації мовних засобів виявлено роль мови у формуванні образу людини культури як ціннісної категорії, що втілює динамічну систему ідеальних уявлень. Автор приходить до висновку, що образ людини культури – як форма переважно колективної рефлексії – обумовлений соціокультурними реаліями, репрезентація яких неможлива поза мовою, адже саме сукупність мовних засобів передає зміст цього концепту.
Аналіз образу людини культури в лінгвокультурологічному аспекті дозволив виявити й охарактеризувати такі його основні риси, як: концептуальність; еталонність; репрезентація через суспільні наративи, основу яких забезпечують креатори – творці матеріальних і духовних цінностей; залежність від етнічного менталітету й соціокультурних реалій, зафіксованих у мові, а отже, – динамічність, поєднання як стійких, незмінних ознак, так і варіативних рис.

Посилання

Бех, І. Д. (2007). Ціннісні наголоси у сучасному вихованні. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1(10), 7-16.

Борытко, Н. М. (2001). Педагог в пространствах современного воспитания. Волгоград: Перемена.

Вандриес, Ж. (1937). Язык. Лингвистическое введение в историю. Москва: Государственное социально-экономическое издательство.

Вежбицкая, А. (2001). Понимание культур через посредство ключевых слов. Москва: Языки славянской культуры.

Верещагин, Е. М., Костомаров, В. Г. (2014). Язык и культура. Три лингвострановедческие концепции: лексического фона, рече-поведенческих тактик и сапиентемы. Раздел І. Аспект статики: язык как носитель и источник национально-культурной информации. Москва, Берлин: Директ-Медиа.

Вітгенштайн, Л. (1995). Tractatus Logico-philosophicus. Філософські дослідження. Київ: Основи.

Гатальська, С. М. (2005). Філософія культури: підручник. Київ: Либідь.

Гумбольдт, В. (1964). О различии строения человеческих языков и его влияния на духовное развитие человечества. В В. А. Звегинцев (Ред.) История языкознания ХІХ и ХХ веков в очерках и извлечениях: в 2-х ч. Ч. І. (сс. 85-103). Москва: Просвещение.

Гумбольдт, В. (1985). Язык и философия культуры. Москва: Прогресс.

Здравомыслов, А. Г. (2008). Трoйственная интерпретация культуры и границы социoлогического знания. Социологические исследования, 8, 3-18.

Квятковский, Д. О. (2014). Гуманистический идеал: ценностный аспект (социально-философский анализ). Москва: Логос.

Маланюк, Є. (1997). Книга спостережень: статті про літературу. Київ: Дніпро.

Маслова, В. А. (2001). Лингвокультурология: учебное пособие. Москва: Издательский центр "Академия".

Миропольська, Н. Є. (2002). Мистецтво слова в структурі художньої культури учня: теорія і практика. Київ: Парламентське видавництво.

Тер-Минасова, С. Г. (2000). Язык и межкультурная коммуникация: учебное пособие. Москва: Слово.

Ушаков, А. С. (2019). Ціннісний вимір образу людини культури. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 5 (92), 211-228. doi:10.33216/2220-6310-2019-92-5-211-228

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1991). The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge. London, New York, Victoria, Toronto, Auckland: Penguin Books.

Gelman, S. A., & Roberts, S. O. (2017). How Language Shapes the Cultural Inheritance of Categories. PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America), 114(30), 7900-7907. doi:10.1073/pnas.1621073114

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-27

Номер

Розділ

Статті