КОМП’ЮТЕРНЕ ОПРАЦЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВІЛЬНОГО АСОЦІАТИВНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ (на основі отриманих від англійців і поляків реакцій на стимули із семантикою резилентності)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2022.263095

Ключові слова:

комп’ютерне опрацювання, вільний асоціативний експеримент, STIMULUS, стимул, резилентність, психолінгвістична інтерпретація

Анотація

У статті представлено методологію комп’ютерного опрацювання результатів вільного
асоціативного експерименту за допомогою STIMULUS на основі реакцій, наданих англійцями
й поляками на стимули із семантикою резилентності і здійснено їхню психолінгвістичну
інтерпретацію. По-перше, описано методологію проведення вільного асоціативного експерименту,
зокрема надано загальну характеристику анкети для проведення вільного асоціативного
експерименту, визначено стимули для проведення вільного асоціативного експерименту
(англ. crisis, crash, stress, pandemic, trauma / польс. kryzys, upadek, stres, pandemia, uraz),
охарактеризовані основні учасники вільного асоціативного експерименту (200 респондентів –
75 англійців (представники Великої Британії) й 125 поляків (представники Республіки Польщі))
віком 17 – 23 і 31 – 39), окреслено етапи опрацювання реакцій англійців і поляків на стимули
із семантикою резилентності. По-друге, доведено, що експеримент спрямований на вивчення
психолінгвістичного значення слова, категоріального й предметного значення, специфіки значення
деяких слів, опорних слів порівняльних конструкцій, зв’язків між словами, організації лексикону
людини. По-третє, докладно описано підготовчий, практичний й аналітичний операційні етапи
роботи зі STIMULUS відповідно до реакцій, представлених англійцями й поляками. По-четверте,
здійснено психолінгвістичну інтерпретацію наданих англійцями й поляками реакцій на стимули із
семантикою резилентності реакцій з акцентом на збіг сем (від архісем до диференційних сем) для
підтвердження мислення респондентів за допомогою синонімічних асоціацій.

Посилання

Бубнова, И. А. (2008). Структура субъективного значения слова (психолингвистический аспект) [Дис. докт. филол. наук, Ин-т языкознания РАН].

Горошко, Е. И. (2005). Проблемы проведения свободного ассоциативного

эксперимента. Известия ВГПУ, 3, 53-61.

Дмитрюк, Н. В., Артыкбаева, Ф. И., & Черкасова, Г. А. (2016). Этноментальный

феномен ядра языкового сознания: ассоциативные исследования в Kазахстане.

Вопросы психолингвистики, 2(28), 132-149.

Ершова, Т. А. (1998). Русско-немецкие ассоциативные портреты: опыт

интерпретации [Дис. канд. филол. наук, Московский государственный

лингвистический университет].

Загородня, О. Ф. (2018). Асоціативні поля суспільно-політичної лексики в

мовній картині світу українців (комп’ютерне опрацювання результатів

психолінгвістичного експерименту) [Дис. канд. філол. наук, Національний

педагогічний університет імені М. П. Драгоманова]. Інституційний репозитарій

Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова.

https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/D_26.053.26/Zagorodnya.pdf

Закорко, С. В. (2012). Свободный ассоциативный эксперимент как основной

метод психолингвистического исследования. Наука о человеке: гуманитарные

исследования, 1(9), 105-108.

Залевская, А. А. (2012). Значение слова в индивидуальном лексиконе. Przeglаd

Wschodnioeuropejski, 3, 479-493.

Залевская, А. А. (1999). Введение в психолингвистику: учебник. М.: Российск. гос.

гуманит. ун-т.

Залевская, А. А. (1982). Психолингвистические проблемы семантики слова: учеб.

пособие. Калинин: Калинин. гос. ун-т.

Золотова, Н. О. (2005). Ядро ментального лексикона человека как естественный

метаязык: монография. Тверь: Лилия Принт.

Касаткина, Т. Ю. (2007). Специфика развития значения слова в геронтогенезе

[Дис. канд. филол. наук, Удмурт. гос. ун-т].

Кихтенко, О. В. (2004). Метод лабораторного эксперимента в экономике: история

возникновения и основные области применения. Мир экономики и управления,

(1), 122-135.

Леонтьев, А. А. (1997). Основы психолингвистики: учебник. М.: Смысл.

Леонтьев, А. Н. (1977). Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политич. литература.

-е изд.

Мартінек, с. (2011). Емпіричні й експериментальні методи у сучасній когнітивній

лінгвістиці. Вісник Львівського університету. Серія філологічна, 52, 25-32.

Мещеряков, Б., & Зинченко, В. (2004). Большой психологический словарь. СПб.:

прайм-ЕВРОЗНАК.

Николина, Н. А. (2001). Грамматические формы времени в свете поэтического

эксперимента. Текст. Интертекст. Культура: сборник докладов международной

научной конференции, 51-66.

Рогожникова, Т. М. (2000). Психолингвистическое исследование функционирования

многозначного слова: монография. Уфа: Уфимск. гос. авиац. техн. ун-т.

Салихова, Э. А. (2008). Динамика связей в ассоциативном окружении слова (по

материалам экспериментов). Языковое бытие человека и этноса, 14, 218-224.

Селиверстова, О. Н., & Сулейманова, O. A. (1988). Эксперимент в семантике. ОЛЯ,

(5), 431-443.

Словник української мови: в 11 томах. (1970). АН Української РСР, Ін-т мовознав.

ім. О. О. Потебні; редкол.: І. К. Білодід (голова) та ін. Київ: Наук. думка. Т. 1 :

А-В / ред. тому: П. Й. Горецький та ін.

Соколова, А. с. (2006). Психолингвистические и психологические аспекты развития

личности. Прикладная психология и психоанализ, 4, 154-158.

Терехова, Д. І. (2018). Психолінгвістичний аналіз асоціативного поля стимулу

ЦІННІСТЬ (динамічний аспект). Вісник Київського національного лінгвістичного

університету. Серія: Філологія, 21(1), 147-152.

Федорова, О. В. (2008). К вопросу о валидности и надежности психолингвистических

экспериментов. В: В. Д. Соловьев и Т. В. Черниговская (ред.), Когнитивные

исследования 2. Москва: Институт психологии РАН, 231-262.

Фещенко-Таковин, В. В. (2002). “Миф о слове”: Языковой эксперимент в творчестве

Андрея Белого (1910-30 гг.). Язык и искусство: Динамический авангард наших

дней. М.

Юнг, К. Г., Сэмюэлс, Э., Одайник, В., & Хаббэк, Дж. (1997). Аналитическая

психология: Прошлое и настоящее. М.: Мартис.

Bernolet, S., Hartsuiker, R. J., & Pickering, M. J. (2007). Shared syntactic representations

in bilinguals: Evidence for the role of word-order repetition. Journal of Experimental

Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 33, 931-949.

Freeman, W. J. (1986). W. G. Walter: The Living Brain. In: Palm, G., Aertsen, A. (Eds.),

Brain Theory. Springer, Berlin, Heidelberg.

https://doi.org/10.1007/978-3-642-70911-1_17.

Gilhooly, K. J., & Logie, R. H. (1980). Age-of-acquisition, imagery, concreteness,

familiarity, and ambiguity measures for 1,944 words. Behavior Research Methods and

Instrumentation, 12, 395-427.

Holbein, J. B. (2017). Childhood Skill Development and Adult Political Participation.

American Political Science Review, 111(3), 572-583.

Paivio, A. (1986). Mental representations: A dual coding approach. Oxford: Oxford

University Press.

Rabeyron, T., & Massicotte, C. (2020). Entropy, Free Energy, and Symbolization: Free

Association at the Intersection of Psychoanalysis and Neuroscience. Frontiers in

Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00366.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-21

Номер

Розділ

Статті