COMPUTER PROCESSING OF THE RESULTS FREE ASSOCIATION EXPERIMENT (based on information received from the British and Poles reactions to stimuli with the semantics of resilience)
DOI:
https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2022.263095Keywords:
computer processing, free associative experiment, STIMULUS, reaction, stimulus, resilience, psycholinguistic interpretationAbstract
The article presents the results of the free associative experiment conducted with the help of STIMULUS
based on the reactions to stimuli with the semantics of resilience given by Englishmen and Poles and their
psycholinguistic interpretation. Firstly, the authors describe the methodology used in the free associative
experiment. In particular, they provide general characteristics of the questionnaire define stimuli (English
crisis, crash, stress, pandemic, trauma / Polish kryzys, upadek, stres, pandemia, uraz), characterize the main
participants of the free associative experiment (200 respondents, among which there are 75 Englishmen
(representatives of Great Britain) and 125 Poles (representatives of the Republic of Poland)) aged 17-23
and 31-39), outline the stages of working out the reactions of Englishmen and Poles to stimuli with the
semantics of resilience. Secondly, it is proven that the free associative experiment is aimed at studying the
psycholinguistic meaning of a word, its categorical and objective meaning, the specificity of the meaning
of some words, the reference words of comparative constructions, the connections between words, the
organization of the human lexicon. Thirdly, the preparatory, practical and analytical operational stages of
working with STIMULUS are described in detail according to the responses given by the English and Poles.
Finally, the psycholinguistic interpretation of the responses to stimuli with the semantics of resilience with
an emphasis on the coincidence of semes (from archisemes to differential semes) was carried out to confirm
the respondents’ thinking with the help of synonymous associations.
References
Бубнова, И. А. (2008). Структура субъективного значения слова (психолингвистический аспект) [Дис. докт. филол. наук, Ин-т языкознания РАН].
Горошко, Е. И. (2005). Проблемы проведения свободного ассоциативного
эксперимента. Известия ВГПУ, 3, 53-61.
Дмитрюк, Н. В., Артыкбаева, Ф. И., & Черкасова, Г. А. (2016). Этноментальный
феномен ядра языкового сознания: ассоциативные исследования в Kазахстане.
Вопросы психолингвистики, 2(28), 132-149.
Ершова, Т. А. (1998). Русско-немецкие ассоциативные портреты: опыт
интерпретации [Дис. канд. филол. наук, Московский государственный
лингвистический университет].
Загородня, О. Ф. (2018). Асоціативні поля суспільно-політичної лексики в
мовній картині світу українців (комп’ютерне опрацювання результатів
психолінгвістичного експерименту) [Дис. канд. філол. наук, Національний
педагогічний університет імені М. П. Драгоманова]. Інституційний репозитарій
Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова.
https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/D_26.053.26/Zagorodnya.pdf
Закорко, С. В. (2012). Свободный ассоциативный эксперимент как основной
метод психолингвистического исследования. Наука о человеке: гуманитарные
исследования, 1(9), 105-108.
Залевская, А. А. (2012). Значение слова в индивидуальном лексиконе. Przeglаd
Wschodnioeuropejski, 3, 479-493.
Залевская, А. А. (1999). Введение в психолингвистику: учебник. М.: Российск. гос.
гуманит. ун-т.
Залевская, А. А. (1982). Психолингвистические проблемы семантики слова: учеб.
пособие. Калинин: Калинин. гос. ун-т.
Золотова, Н. О. (2005). Ядро ментального лексикона человека как естественный
метаязык: монография. Тверь: Лилия Принт.
Касаткина, Т. Ю. (2007). Специфика развития значения слова в геронтогенезе
[Дис. канд. филол. наук, Удмурт. гос. ун-т].
Кихтенко, О. В. (2004). Метод лабораторного эксперимента в экономике: история
возникновения и основные области применения. Мир экономики и управления,
(1), 122-135.
Леонтьев, А. А. (1997). Основы психолингвистики: учебник. М.: Смысл.
Леонтьев, А. Н. (1977). Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политич. литература.
-е изд.
Мартінек, с. (2011). Емпіричні й експериментальні методи у сучасній когнітивній
лінгвістиці. Вісник Львівського університету. Серія філологічна, 52, 25-32.
Мещеряков, Б., & Зинченко, В. (2004). Большой психологический словарь. СПб.:
прайм-ЕВРОЗНАК.
Николина, Н. А. (2001). Грамматические формы времени в свете поэтического
эксперимента. Текст. Интертекст. Культура: сборник докладов международной
научной конференции, 51-66.
Рогожникова, Т. М. (2000). Психолингвистическое исследование функционирования
многозначного слова: монография. Уфа: Уфимск. гос. авиац. техн. ун-т.
Салихова, Э. А. (2008). Динамика связей в ассоциативном окружении слова (по
материалам экспериментов). Языковое бытие человека и этноса, 14, 218-224.
Селиверстова, О. Н., & Сулейманова, O. A. (1988). Эксперимент в семантике. ОЛЯ,
(5), 431-443.
Словник української мови: в 11 томах. (1970). АН Української РСР, Ін-т мовознав.
ім. О. О. Потебні; редкол.: І. К. Білодід (голова) та ін. Київ: Наук. думка. Т. 1 :
А-В / ред. тому: П. Й. Горецький та ін.
Соколова, А. с. (2006). Психолингвистические и психологические аспекты развития
личности. Прикладная психология и психоанализ, 4, 154-158.
Терехова, Д. І. (2018). Психолінгвістичний аналіз асоціативного поля стимулу
ЦІННІСТЬ (динамічний аспект). Вісник Київського національного лінгвістичного
університету. Серія: Філологія, 21(1), 147-152.
Федорова, О. В. (2008). К вопросу о валидности и надежности психолингвистических
экспериментов. В: В. Д. Соловьев и Т. В. Черниговская (ред.), Когнитивные
исследования 2. Москва: Институт психологии РАН, 231-262.
Фещенко-Таковин, В. В. (2002). “Миф о слове”: Языковой эксперимент в творчестве
Андрея Белого (1910-30 гг.). Язык и искусство: Динамический авангард наших
дней. М.
Юнг, К. Г., Сэмюэлс, Э., Одайник, В., & Хаббэк, Дж. (1997). Аналитическая
психология: Прошлое и настоящее. М.: Мартис.
Bernolet, S., Hartsuiker, R. J., & Pickering, M. J. (2007). Shared syntactic representations
in bilinguals: Evidence for the role of word-order repetition. Journal of Experimental
Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 33, 931-949.
Freeman, W. J. (1986). W. G. Walter: The Living Brain. In: Palm, G., Aertsen, A. (Eds.),
Brain Theory. Springer, Berlin, Heidelberg.
https://doi.org/10.1007/978-3-642-70911-1_17.
Gilhooly, K. J., & Logie, R. H. (1980). Age-of-acquisition, imagery, concreteness,
familiarity, and ambiguity measures for 1,944 words. Behavior Research Methods and
Instrumentation, 12, 395-427.
Holbein, J. B. (2017). Childhood Skill Development and Adult Political Participation.
American Political Science Review, 111(3), 572-583.
Paivio, A. (1986). Mental representations: A dual coding approach. Oxford: Oxford
University Press.
Rabeyron, T., & Massicotte, C. (2020). Entropy, Free Energy, and Symbolization: Free
Association at the Intersection of Psychoanalysis and Neuroscience. Frontiers in
Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00366.
Downloads
Published
Issue
Section
License
1. Authors take full responsibility for the content of the articles as well as the fact of their publication.2. All the authors must follow the current requirements for publication of manuscripts. Plagiarism itself and its representation as the original work as well as submission to the editorial office previously published articles are unacceptable. In case of plagiarism discovery the authors of the submitted materials take all the responsibility.
3. Authors shall inform the editor of any possible conflict of interests which could be influenced by the publication of the manuscript results.
4. The editorial board has the right to refuse publication of an article in case of non-compliance with these requirements.