COMPUTER PROCESSING OF THE RESULTS FREE ASSOCIATION EXPERIMENT (based on information received from the British and Poles reactions to stimuli with the semantics of resilience)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2022.263095

Keywords:

computer processing, free associative experiment, STIMULUS, reaction, stimulus, resilience, psycholinguistic interpretation

Abstract

The article presents the results of the free associative experiment conducted with the help of STIMULUS
based on the reactions to stimuli with the semantics of resilience given by Englishmen and Poles and their
psycholinguistic interpretation. Firstly, the authors describe the methodology used in the free associative
experiment. In particular, they provide general characteristics of the questionnaire define stimuli (English
crisis, crash, stress, pandemic, trauma / Polish kryzys, upadek, stres, pandemia, uraz), characterize the main
participants of the free associative experiment (200 respondents, among which there are 75 Englishmen
(representatives of Great Britain) and 125 Poles (representatives of the Republic of Poland)) aged 17-23
and 31-39), outline the stages of working out the reactions of Englishmen and Poles to stimuli with the
semantics of resilience. Secondly, it is proven that the free associative experiment is aimed at studying the
psycholinguistic meaning of a word, its categorical and objective meaning, the specificity of the meaning
of some words, the reference words of comparative constructions, the connections between words, the
organization of the human lexicon. Thirdly, the preparatory, practical and analytical operational stages of
working with STIMULUS are described in detail according to the responses given by the English and Poles.
Finally, the psycholinguistic interpretation of the responses to stimuli with the semantics of resilience with
an emphasis on the coincidence of semes (from archisemes to differential semes) was carried out to confirm
the respondents’ thinking with the help of synonymous associations.

References

Бубнова, И. А. (2008). Структура субъективного значения слова (психолингвистический аспект) [Дис. докт. филол. наук, Ин-т языкознания РАН].

Горошко, Е. И. (2005). Проблемы проведения свободного ассоциативного

эксперимента. Известия ВГПУ, 3, 53-61.

Дмитрюк, Н. В., Артыкбаева, Ф. И., & Черкасова, Г. А. (2016). Этноментальный

феномен ядра языкового сознания: ассоциативные исследования в Kазахстане.

Вопросы психолингвистики, 2(28), 132-149.

Ершова, Т. А. (1998). Русско-немецкие ассоциативные портреты: опыт

интерпретации [Дис. канд. филол. наук, Московский государственный

лингвистический университет].

Загородня, О. Ф. (2018). Асоціативні поля суспільно-політичної лексики в

мовній картині світу українців (комп’ютерне опрацювання результатів

психолінгвістичного експерименту) [Дис. канд. філол. наук, Національний

педагогічний університет імені М. П. Драгоманова]. Інституційний репозитарій

Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова.

https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/D_26.053.26/Zagorodnya.pdf

Закорко, С. В. (2012). Свободный ассоциативный эксперимент как основной

метод психолингвистического исследования. Наука о человеке: гуманитарные

исследования, 1(9), 105-108.

Залевская, А. А. (2012). Значение слова в индивидуальном лексиконе. Przeglаd

Wschodnioeuropejski, 3, 479-493.

Залевская, А. А. (1999). Введение в психолингвистику: учебник. М.: Российск. гос.

гуманит. ун-т.

Залевская, А. А. (1982). Психолингвистические проблемы семантики слова: учеб.

пособие. Калинин: Калинин. гос. ун-т.

Золотова, Н. О. (2005). Ядро ментального лексикона человека как естественный

метаязык: монография. Тверь: Лилия Принт.

Касаткина, Т. Ю. (2007). Специфика развития значения слова в геронтогенезе

[Дис. канд. филол. наук, Удмурт. гос. ун-т].

Кихтенко, О. В. (2004). Метод лабораторного эксперимента в экономике: история

возникновения и основные области применения. Мир экономики и управления,

(1), 122-135.

Леонтьев, А. А. (1997). Основы психолингвистики: учебник. М.: Смысл.

Леонтьев, А. Н. (1977). Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политич. литература.

-е изд.

Мартінек, с. (2011). Емпіричні й експериментальні методи у сучасній когнітивній

лінгвістиці. Вісник Львівського університету. Серія філологічна, 52, 25-32.

Мещеряков, Б., & Зинченко, В. (2004). Большой психологический словарь. СПб.:

прайм-ЕВРОЗНАК.

Николина, Н. А. (2001). Грамматические формы времени в свете поэтического

эксперимента. Текст. Интертекст. Культура: сборник докладов международной

научной конференции, 51-66.

Рогожникова, Т. М. (2000). Психолингвистическое исследование функционирования

многозначного слова: монография. Уфа: Уфимск. гос. авиац. техн. ун-т.

Салихова, Э. А. (2008). Динамика связей в ассоциативном окружении слова (по

материалам экспериментов). Языковое бытие человека и этноса, 14, 218-224.

Селиверстова, О. Н., & Сулейманова, O. A. (1988). Эксперимент в семантике. ОЛЯ,

(5), 431-443.

Словник української мови: в 11 томах. (1970). АН Української РСР, Ін-т мовознав.

ім. О. О. Потебні; редкол.: І. К. Білодід (голова) та ін. Київ: Наук. думка. Т. 1 :

А-В / ред. тому: П. Й. Горецький та ін.

Соколова, А. с. (2006). Психолингвистические и психологические аспекты развития

личности. Прикладная психология и психоанализ, 4, 154-158.

Терехова, Д. І. (2018). Психолінгвістичний аналіз асоціативного поля стимулу

ЦІННІСТЬ (динамічний аспект). Вісник Київського національного лінгвістичного

університету. Серія: Філологія, 21(1), 147-152.

Федорова, О. В. (2008). К вопросу о валидности и надежности психолингвистических

экспериментов. В: В. Д. Соловьев и Т. В. Черниговская (ред.), Когнитивные

исследования 2. Москва: Институт психологии РАН, 231-262.

Фещенко-Таковин, В. В. (2002). “Миф о слове”: Языковой эксперимент в творчестве

Андрея Белого (1910-30 гг.). Язык и искусство: Динамический авангард наших

дней. М.

Юнг, К. Г., Сэмюэлс, Э., Одайник, В., & Хаббэк, Дж. (1997). Аналитическая

психология: Прошлое и настоящее. М.: Мартис.

Bernolet, S., Hartsuiker, R. J., & Pickering, M. J. (2007). Shared syntactic representations

in bilinguals: Evidence for the role of word-order repetition. Journal of Experimental

Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 33, 931-949.

Freeman, W. J. (1986). W. G. Walter: The Living Brain. In: Palm, G., Aertsen, A. (Eds.),

Brain Theory. Springer, Berlin, Heidelberg.

https://doi.org/10.1007/978-3-642-70911-1_17.

Gilhooly, K. J., & Logie, R. H. (1980). Age-of-acquisition, imagery, concreteness,

familiarity, and ambiguity measures for 1,944 words. Behavior Research Methods and

Instrumentation, 12, 395-427.

Holbein, J. B. (2017). Childhood Skill Development and Adult Political Participation.

American Political Science Review, 111(3), 572-583.

Paivio, A. (1986). Mental representations: A dual coding approach. Oxford: Oxford

University Press.

Rabeyron, T., & Massicotte, C. (2020). Entropy, Free Energy, and Symbolization: Free

Association at the Intersection of Psychoanalysis and Neuroscience. Frontiers in

Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00366.

Published

2022-08-21

Issue

Section

Articles