Systematization of the universal features characterising teenager’s subliminal speech

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.2.2022.274922

Keywords:

lingual-and-energetic research, subliminal effect, speech, teenager, features, classification

Abstract

In the article the author substantiates the interdisciplinary universal classification of the features of the teenagers’ subliminal speech from the standpoint of cognitive lingual-and-energetic research. The model is based on the idea that the teenagers’ speech has an exclusively supervenient nature, according to which the complex of causes of the communication occurrence generates the corresponding complex of linguistic means of its actualization as a consequence. It is proven that the propriety of organizing all the universal features of the system classification usually plays the role of factors of teenagers’ speech within the following four subsystems: 1 – social-and-political, 2 – situational-and-communicative, 3 – psychological-and-genetic, 4 – physiological-and-state. It is emphasized that, taking into account the specifics of multifactorial interdisciplinary searches, there
is an urgent need to deepen the elements of the classification only to its second hierarchical level: namely, to the level of classes and subclasses of universal features of the studied phenomena and phenomena of teenagers’ subliminal speech. It is shown that it is quite sufficient to differentiate the elements of the system classification model of universal features of the teenagers’ subliminal speech into their seven hierarchical levels: communication types, the speaker’s environment, the speaker’s
communicative status, the speaker’s temperament type, the gender, the speaker’s age and the period or phase of his/her development, emotional and pragmatic potentials of the implementation of speech behaviour acts. The offered model can be used for the systematic development of programs and methods for further broader or deeper scientific searches for linguistic and energetic features of the actualization of subliminal speech by other categories of speakers.

References

Андрущенко, И. А. (2015). Методика фонетического исследования: определение типа акцентуации политической личности. Sciense and Education a New Dimension Philology, III (11)(56), 38–40.

Бурка, Н. А. (2020a). Система чинників та механізми породження сугестивної мовної поведінки підлітка. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія, 46(1), 59–62. http://doi.org/10.32841/2409-1154.2020.46-1.13

Бурка, Н. А. (2020b). Супервентность речевого поведения подростка. Нова філологія,

, 84–91. http://doi.org/10.26661/2414-1135-2020-80-1-14

Бурка, Н. А. (2020с). Обґрунтування меж підліткового віку для лінгво-когнітивних

досліджень. Актуальні питання іноземної філології, 13, 35–40.

Бурка, Н. А., & Калита, А. А. (2019). Методологічне підґрунтя дослідження когнітивних закономірностей просодичної організації дитячого маніпулятивного мовлення. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія: Філологічна, 7(75), 69–73.

Калита, А. А. (2016). Энергетика речи [монография]. Кафедра. Калита, А. А., & Клименюк, А. В. (2019). Теоретико-методологические основы исследования флуктуации эмоционально-прагматического потенциала речемышления и мыследействия человека. Одеський лінгвістичний вісник, 13, 115–123.

Калита, А. А., & Клименюк, А. В. (2022). Методологические основы когнитивных лингво-энергетических исследований [могнография]. МПП “ЛИНО”.

Клименюк, О. В. (2006). Технологія наукового дослідження. ТОВ “Видавництво

“Аспект – Поліграф”.

Клименюк, О. В. (2007). Виклад та оформлення результатів наукового дослідження.

ТОВ Видавництво “Аспект- Поліграф”.

Психология общения “Невербальные средства общения”. MyPsiholog. https://

mypsiholog.com/psychology-communication/226-neverbalnye-sredstva-obscheniya.

html

Kim, J. (1993). Supervenience as a Philosophical Concept. In Jaegwon Kim, Supervenience

and Mind: Selected Philosophical Essays (pp. 131–160). Cambridge University Press.

Published

2023-03-14

Issue

Section

LANGUAGE STUDIES