Speech etiquette of contemporary Ukrainian youth: dynamics of communicative guidelines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2024.309598

Keywords:

speech etiquette, youth language, communicative strategy, slang, compliment, netiquette, survey, method of speech etiquette formation

Abstract

The article analyzes the attitude of modern Ukrainian youth to speech etiquette, highlighting changes in the strategies and linguistic means of its observance alongside traditional domestic norms of polite communication. The study considers various approaches to interpreting etiquette. The research was carried out on the basis of a sociolinguistic survey of students of Kyiv National Linguistic University and a communicative and pragmatic analysis of the collected material. The findings indicate that modern Ukrainian youth are aware of the importance of observing etiquette in social interaction. However, they
are moving away from its formalized perception towards a more psychological interpretation of etiquette as a communicative strategy of speech based on respect, tolerance, and sincerity. The analysis of the etiquette expressions used by modern Ukrainian youth reveals their rejection of formalized etiquette
clichés in interpersonal communication, a preference for more emotional and vivid means, and a tendency to slang, playful, and ironic embodiment of basic etiquette actions, such as greetings, thanks, apologies, farewells, compliments. The study also addresses virtual youth communication, identifying its impact on communication skills and strategies of young people. Potentially undesirable tendencies in youth virtual speech include the replacement of individual expressions of thoughts and feelings with virtual markers of approval/disapproval, a certain homogeneity of etiquette reactions, and a preference for foreign language slang. The article outlines possible ways of correcting these trends within the educational environment.

References

Агалець, І. О. (2018). Мовленнєвий етикет як засіб професійно-педагогічної підготовки майбутнього освітянина. Науково-педагогічні студії, 1, 76–86.

Арбєніна, В. Л, Сокурянська, Л. Г. (2012). Українське студентство у пошуках ідентичності: монографія. ХНУ імені В. Н. Каразіна.

Баган, М. (2021). Конотації зоонімів у сучасному молодіжному мовленні і традиційній українській лінгвокультурі: константи і динаміка сприйняття. Науковий вісник Ужгородського університету, 45(1), 51–57.

Баган, М. (2023). Мовлення сучасної української молоді в контексті національно-культурних тенденцій розвитку суспільства. Мова та культура у просторі новітніх технологій: проблеми сучасної комунікації. Талком, 15–16.

Баган, М. П. (2020). Англізація сучасного українськомовного комунікативного простору: причини, основні вияви та наслідки. Українська мова, 1, 38-53.

Баган, М., Навальна, М., Істоміна, А. (2022). Індивідуальні вербальні коди спонтанної емоційної психорегуляції сучасної української молоді. PSYCHOLINGUISTICS, 31(2), 6–32.

Воротнікова, І. Г. (2006). Загальнолінгвістичні аспекти феномену етикету у сучасній міждисциплінарній науковій парадигмі. Новітня філологія, 4, 6-12.

Данилевська, О. М. (2017). Мовна ситуація в загальноосвітніх навчальних закладах України (за результатами соціолінгвістичного дослідження). Записки з українського мовознавства, 24(2), 28–43.

Деревянко, Ю. М. (2018). Мовленнєвий етикет і ввічливість: диференціація понять Science and Education a New Dimension. Philology, VI(51), 30–34.

Мазуркевич, О. П., Дячук, В. П. (2015). Звичаєві норми етикету в традиційній культурі українців. Ліра-К.

Мартос, С. А. (2003). Молодіжний сленг : міф чи реальність? Культура слова, 62, 39–44.

Проценко, О. П. (2004). Етикет як аксіологічний вимір культури поведінки і спілкування. [Автореф. дис. д-ра філос. наук].

Пустовіт, Л. О. (1998). Мовний етикет українців: традиції і сучасність: монографія. Укр. наук.-виробн. центр “Рідна мова”.

Радевич-Винницький, Я. (2001). Етикет і культура спілкування. Світ.

Самойленко, Н. (2022). Аксіологічний підхід до формування мовленнєвої культури здобувачів початкової освіти. International Science Journal of Education & Linguistics, 1, 5, 7–20.

Сахарчук, Л. І. (1992). Соціальний аспект мовної діяльності. Актуальні проблеми соціолінгвістики, 19-23.

Стельмахович, М. (1998). Український мовленнєвий етикет. Дивослово, 3, 20–21.

Таран, О. (2012). Англізація української мови в проекції на загальний жаргон. Волинь філологічна: текст і контекст, 252–260.

Токарева, Н. (2018). Генеза логіко-смислової організації мовлення підлітків. Psycholinguistics, 24(1), 343–359.

Фабіан, М. (2014). Семантика мовного етикету: новий підхід до її вивчення. Сучасні дослідження з іноземної філології, 12, 7–13.

Форманова, С. В., Кислицина, Н. М. (2004). Формування національної мовної картини світу формами та засобами вираження етикету (на матеріалі української та англійської мов). Культура народов Причерноморья, 122–124.

Цар, І. (2018). Українське повсякденне мовлення в міському молодіжному середовищі: структура і функціонування. Дис. канд. філол. наук.

Шевченко, О., Талько, О. (2017). Психолого-культурологічні аспекти вживання ненормативної лексики у молодіжному середовищі. Молодий вчений, 3, 280–283.

Шевчук-Клюжева, О. В. (2019). Діти-білінгви: світовий досвід і українські реалії. Українська мова, 2, 125–131.

Published

2024-08-15

Issue

Section

Articles