Наративна структура щоденних відеозвернень Президента України В. Зеленського

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2024.309639

Ключові слова:

звернення Президента України, комунікативне лідерство, наратив війни, соціальні медіа, інформаційна війна, пропаганда

Анотація

Російсько-українська війна привертає велику увагу експертів у галузі комунікації в усьому світі, оскільки вона є першим великим збройним конфліктом епохи соціальних медіа. Незважаючи на те, що Україна бореться з ворогом, який має безпрецедентно потужні можливості для ведення інформаційної війни, їй вдалося досягти широкого міжнародного визнання своєї версії воєнного наративу. Цей успіх значною мірою завдячує великим зусиллям Президента України Володимира Зеленського, чиї видатні навички спілкування зробили його надзвичайно ефективним лідером-комунікатором нашого часу. У статті досліджено внесок щоденних відеозвернень Президента, записаних протягом перших двох років конфлікту, у формування українського наративу війни. Розглянуто основні напрями наративу, представлені у зверненнях Президента, і проаналізовано їхні функції щодо внутрішньої та міжнародної аудиторії, а також аудиторії країни-агресора. Наше дослідження виявило, що наративна структура президентських відеозвернень складається з трьох ліній наративу війни (наративів опору, страждань і стійкості) і трьох пов’язаних із ними додаткових наративів (наративу реформ і розвитку, наративу національної ідентичності й наративу пам’яті про Другу світову війну). Ці наративи
покликані надавати достовірну інформацію про поточну ситуацію, спростовувати фейки ворожої пропаганди, створювати сприятливу для України інтерпретацію подій, підвищувати моральний дух і заохочувати до участі у військових зусиллях країни, її підтримці та відбудові, вносити розбрат у ряди ворога та зменшувати підтримку агресії. Дослідження простежує динаміку змін у наративах у контексті внутрішньополітичних процесів в Україні.

Посилання

Adams, P. (2022, March 24). “Shame on you”: how President Zelensky uses speeches to

get what he needs. BBC. https://www.bbc.com/news/world-europe-60855280

Bajor, P. (2022). Information security policy of Ukraine – assumptions and effectiveness.

In P. Bajor (Ed.), Information security policy: conditions, threats and implementation

in the international environment (pp. 99–121). Krakow: Księgarnia Akademicka

Publishing.

DeBenedictis, K. (2022). Russian ‘hybrid warfare’ and the annexation of Crimea: the

modern application of soviet political warfare. London: I.B.Tauris.

Denton, R., Trent, J., & Friedenberg, R. (2020). Political campaign communication:

principles and practices. New York: Rowman & Littlefield.

Edelman, M. (1985). The symbolic uses of politics. Urbana, Chicago: University of Illinois

Press (Original work published 1964)

Fludernik, M. (2006). An introduction to narratology. London, New York: Routledge.

Giles, K. (2016). Handbook of Russian information warfare. Rome: NATO Defense

College. https://css.ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/gess/cis/center-forsecurities-

studies/resources/docs/NDC%20fm_9.pdf

Handler, S. (2023, March 22). Conflict in Ukraine’s information environment. Atlantic

Council. https://www.atlanticcouncil.org/content-series/the-5x5/the-5x5-conflict-inukraines-

information-environment/

Jankowicz, N. (2020). How to lose the information war: Russia, fake news, and the future

of conflict. London: I.B. Tauris.

Lakoff, G. (2008). The political mind. New York: Viking Penguin.

Martin, M. (2023). How to fight a war. London: Hurst & Company.

O’Hair, D., & O’Hair, M. J. (Eds.). (2023). Communication and catastrophic events:

strategic risk and crisis management. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

Patraeus, D., Roberts, A. (2023). Conflict: the evolution of warfare from 1945 to Ukraine.

London: William Collins.

Patrikarakos, D. (2017). War in 140 characters: how social media is reshaping conflict in

the twenty-first century. New York, NY: Basic Books.

Perez, C., & Nair, A. (2022, August 22). Information warfare in Russia’s war in Ukraine:

the role of social media and artificial intelligence in shaping global narratives. Foreign

policy. https://foreignpolicy.com/2022/08/22/information-warfare-in-russias-war-inukraine/

Seeger, M., & Sellnow, T. (2016). Narratives of crisis: telling stories of ruin and renewal.

Stanford: Stanford Business Books.

Seib, P. (2021). Information at war: journalism, disinformation, and modern warfare.

Cambridge, UK: Polity Press.

Segal, E. (2022, March 5). Zelensky’s most effective crisis communication strategies,

tactics and techniques. Forbes. https://www.forbes.com/sites/edwardsegal/2022/03/05/

zelenskys-most-effective--crisis-communication-strategies-tactics-andtechniques/?

sh=36ca9adc6344

Shuster, S. (2024). The showman: the inside story of the invasion that shook the world and

made a leader of Volodymyr Zelensky. London: William Collins.

SOCIS (2024). Загальна ситуація в Україні – березень 2024. https://socis.kiev.ua/

ua/2024-03-05/

Snegovaya, M. (2015). Putin’s information warfare in Ukraine: soviet origins of Russia’s

hybrid warfare. The Institute for the Study of War. https://www.understandingwar.

org/sites/default/files/Russian%20Report%201%20Putin%27s%20Information%20

Warfare%20in%20Ukraine-%20Soviet%20Origins%20of%20Russias%20Hybrid%20

Warfare.pdf

Søderberg, A. (2022, October 3). President Zelenskyy as strategic communicator and

leader. Copenhagen Business School. https://www.cbs.dk/en/cbs-agenda/areas/news/

president-zelenskyy-as-strategic-communicator-and-leader

Stanley, J. (2015). How propaganda works. Princeton: Princeton University Press. doi:

1515/9781400865802

Zhdanova, M., & Orlova, D. (2016). Ukraine: external threats and internal challenges.

In S. Woolley & P. Howard (Eds.), Computational propaganda: political parties,

politicians, and political manipulation on social media (pp. 41–63). Oxford: Oxford

University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-15

Номер

Розділ

Статті