Інтра- та інтерперсональні конфліктиви в англійськомовному художньому дискурсі: комунікативний аспект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.2.2024.324167

Ключові слова:

конфліктив, мультимодальність, інтраперсональний конфліктив, інтерперсональний конфліктив, комунікативний підхід, англійськомовний художній дискурс

Анотація

У статті запропоновано результати лінгвістичного дослідження інтерперсональних та інтраперсональних конфліктивів як дискурсивних конструктів в англійськомовному художньому дискурсі з позицій теорії прагмалінгвістики, теорії комунікації, мультимодальності, комунікативного підходу до інтерпретації мовних явищ. У пропонованій роботі висвітлено результати лінгвопрагматичної розвідки інтерперсональних та інтраперсональних конфліктивів через аналіз та інтерпретацію відповідних комунікативних моделей, побудованих для різних типів конфліктивів у семіотичному просторі художнього дискурсу. Це конструювання відбувається за допомогою базисних комунікативних моделей, а також статичних і динамічних компонентів конфліктної комунікації в художньому дискурсі. Вербальні, невербальні й інші семіотичні ресурси залучені до цього процесу на певних стадіях розвитку конфлікту. У результаті аспектного дослідження інтра- й інтерперсональних конфліктивів у сучасному художньому дискурсі встановлено особливості їхньої мультимодальної, прагматичної, комунікативної та динамічної структури. Понад те, докладний аналіз інтра- та інтерперсональних конфліктивів за допомогою комунікативних моделей дозволив нам виокремити основні риси латетних і внутрішньоособистісних конфліктивів, які стало легко ідентифікувати й розрізняти.
Мета дослідження полягає також у встановленні зв’язку між різними підходами до трактування процесу розвитку конфліктної комунікації та методів її дослідження в сучасних лінгвістичних студіях. Мультимодальна природа конфліктивів дозволяє залучати до аналізу конфліктної мовленнєвої ситуації в художньому дискурсі одразу декілька модусів мультимодальності, які репрезентовано в дослідженні щонайменше одномодусною структурою конфліктиву, конструйованого в певній стадії конфліктної взаємодії. Вивчення цих стадій та особливостей їхньої динаміки дозволило нам виявити коди та смисли, комуніковані в різних типах інтерперсонального й інтраперсонального спілкування. Отримані результати дослідження дозволять розширити можливості вивчення конфліктивів у художньому дискурсі на різних рівнях лінгвістичного аналізу.

Посилання

Bilokonenko, L. A. (2019). Ukrainskomovnyi mizhosobystisnyi konflikt (stylistyka, modeli komunikatsii, zapobihannia) : monohrafiia. 2-e vyd., pererob. i dopov. Vydavnychyi dim.

Bonacchi, S., & Mela, M. (2015). Multimodal Analysis of Low-Stakes Conflicts: A Proposal for a Dynamic Model. Conflict and Multimodal Communication, ed. by F. d’Errico, I. Poggi, A. Vinciarelli, L. Vincze (рр. 266–293). Springer Berlin.

Cap, P. (2023). The Discourse of Conflict and Crisis: Poland’s Political Rhetoric in the European Perspective. Bloomsbury Publishing.

Chernenko, O. V. (2023). Strukturno-funktsionalni ta linhvoprahmatychni kharakterystyky multymodalnykh konfliktyviv u suchasnomu anhliiskomovnomu khudozhnomu dyskursi. Naukovyi visnyk mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Filolohiia, 51(1), 128–131.

Chernenko, O. V. (2023). Semiotic and multimodal representation of existential conflict in fictional discourse. Visnyk Universitetu Imeni Alfreda Nobelya. Seriya: Filologichni Nauki / Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Філологічні науки, 2(26), 225–237.

Frolova, I. Ye., & Ometsynska, O. V. (2018). Spetsyfika khudozhn’oho dyskursu ta yoho aspektiv. Visnyk Kharkivs’koho natsional’noho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: Inozemna filolohiia. Metodyka vykladannia inozemnykh mov, 87, 52–61.

Hnezdilova, Ya. V. (2021). Kohnityvno-dyskursyvni modeli anhlomovnoi manipuliatyvnoi metakomunikatsii [Doktorska dysertatsiia]. Kyivskyi natsionalnyi linhvistychnyi universytet, Kyiv.

Hyland, K., Paltridge, B. & Wong, L. (2021). The Bloomsbury Handbook of Discourse Analysis. 2nd ed. Bloomsbury Academic.

Keyes, D. (2003). The touch. Emmaus: Challcrest Press.

Kregel, M. A. (2022). The Missing Link: How Languages Can Influence Conflict. Master’s thesis, Harvard University Division of Continuing Education.

URL: https://dash.harvard.edu/handle/1/37373338

Leech, G. N. (1983). Principles of Pragmatics, New York: Longman.

O’Halloran, K. L., Tan, S. & K.L.E., M. (2017). Multimodal analysis for critical thinking. Learning, Media and Technology, 42:2, 147–170.

DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2016.1101003

Sieriakova, I. I. (2013). Semiozys neverbal’nykh znakiv komunikatsii. Visnyk Kyivs’koho natsional’noho linhvistychnoho universytetu. Seriia: Filolohiia, 16(2), 121–126.

Shtern, I. B. (1998). Vybrani topiky ta leksykon suchasnoi linhvistyky. Entsyklopedychnyi slovnyk. Kyiv.

Voitsekhіvska, N. K. (2018). Konfliktnyi dyskurs v ukrains’kii khudozhnii literaturi: strukturnyi, semantychnyi, komunikatyvnyi i linhvokohnityvnyi aspekty [Doktorska dysertatsiia]. Instytut movoznavstva imeni O. O. Potebni, Kyiv.

Verderber, K. S. & MacGeorge, E. L. (2016). Inter-Act: Interpersonal communication concept, skills, and contexts (14th ed.). New York: Oxford University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-05

Номер

Розділ

Статті