Колективний роман-печворк: специфіка новітнього жанру

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2025.335577

Ключові слова:

літературний жанр, колективний літературний печворк, колективний роман-печворк, ознаки колективного роману-печворк, концепції колективного роману-печворк

Анотація

Статтю присвячено спробі обґрунтувати теорію новітнього літературного жанру – колективний роман-печворк, який виступає піджанром колективного літературного печворку. Дослідження ґрунтується на літературних експериментах, що полягають у написанні низки великих за обсягом колективних творів значною кількістю авторів, які представляють широку географію. Результатом зазначених експериментів стала поява кількох романів-печворк, концепції до яких проаналізовано в цій статті. З’ясовано, що колективний літературний печворк як новітній жанр літературного мистецтва трансформується в піджанри, одним з яких є колективний роман-печворк.
Зроблено спробу дати авторські визначення колективному роману-печворку в широкому та вузькому значеннях. Так, у широкому значенні колективний роман-печворк – це великий за обсягом епічний твір, що поєднує сукупність різножанрових за формою та змістом доробків, створених групою авторів на основі прологу й концепції до твору. У вузькому значенні колективний роман-печворк – це великий за обсягом епічний твір, що поєднує сукупність різножанрових за формою та змістом доробків, створених групою авторів на основі спільної теми, ідеї за умови взаємодії з ключовим персонажем (персонажами) у межах обумовленого місця (місць) подій, прописаних у концепції та втілених у пролозі до твору. Виокремлено низку ознак новітнього жанру, визначальними з-поміж яких є: спільна робота авторів на основі концепції та прологу; багатосюжетність; різножанровість; різномовність тощо. Розроблено загальну схематичну конструкцію новітнього жанру та конкретизовано варіанти його реалізації шляхом узагальнення втілених на практиці конкретних концепцій до низки колективних романів-печворк. Перспективним є вивчення колективного літературного печворка як новітнього жанру, зокрема його піджанрів – п’єса-печворк і колективний сценарій-печворк.

Посилання

Andriyashyk, O., & Stovpnyk, N. (2022). Peredistoriya vynyknennya zhanru romanu. Molodyy vchenyy, 4.1(104.1), 1-4.

https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-104.1-1

Batura, S. (2024). Bosorka: nerozdilene kokhannya. Proloh do kolektyvnoho romanu-pechvork “Bosorka”.

https://www.batura.com.ua/product/imperial/

Batura, S. (2024). Kvasya i Mykolyk. Proloh do kolektyvnoho romanu-pechvork “The Mysterious Ten”.

https://www.batura.com.ua/product/kvasya-i-mykolyk/

Batura, S. (2024). Kolektyvnyy literaturnyy pechvork yak novitniy zhanr literaturnoho mystetstva. Naukovi pratsi Mizhrehionalʹnoyi Akademiyi upravlinnya personalom. Filolohiya, 2(12), 5–16.

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.2.1

Batura, S. (2024). Kolektyvnyy literaturnyy pechvork yak novitniy zhanr suchasnoyi literatury: teoriya i praktyka. Proceedings of X International Scientific and Practical Conference. Tokyo, Japan. 487–496.

https://sci-conf.com.ua/wp-content/uploads/2024/06/TOPICAL-ASPECTS-OF-MODERN-SCIENTIFIC-RESEARCH-13-15.06.24.pdf

Batura, S. (2024). Kontseptsiya do kolektyvnoho romanu-pechvork “Vryatuvaty Biloboha”.

https://www.batura.com.ua/2024/08/25/konczepcziya-do-romanu-pechvorkuvryatuvaty-biloboga/

Batura, S. (2024). Kontseptsiya do kolektyvnoho romanu-pechvork “Koronatsiya slova”.

https://www.batura.com.ua/2024/08/23/konczepcziya-do-romanu-pechvorkukoronacziya/

Batura, S. (2024). Kontseptsiya do kolektyvnoho romanu-pechvork “The Mysterious Ten”. https://www.batura.com.ua/2024/08/23/konczepcziya-do-romanu-pechvorkuthe-mysterious-ten/

Batura, S. (2024). Kontseptsiya do kolektyvnoho romanu-pechvork “When Time is short”. https://www.batura.com.ua/2024/08/02/konczepcziya-romanu-koly-chasu-obmal/

Batura, S. (2024). Oliharkh. Proloh do kolektyvnoho romanu-pechvork “When Time is short”.

https://www.batura.com.ua/product/oligarh/

Batura, S. (2024). Svit na mezhi zhasannya. Proloh do kolektyvnoho romanu-pechvork “Vryatuvaty Biloboha”.

https://www.batura.com.ua/product/svit-na-mezhi-zgasannya/

Batura, S. (2024). Final. Proloh do kolektyvnoho romanu-pechvork “Koronatsiya slova”. https://www.batura.com.ua/product/final-prolog-do-romanu-pechvorku-koronacziya-slova/

Bernadsʹka, N. I. (2005). Teoriya romanu yak zhanru v ukrayinsʹkomu literaturoznavstvi [Doktorsʹka dysertatsiya]. Kyyivsʹkyy natsionalʹnyy universytet imeni Tarasa Shevchenka, Kyyiv.

Bernadsʹka, N. I. (2004). Ukrayinsʹkyy roman: teoretychni problemy i zhanrova evolyutsiya: monohrafiya. VTS “Akademvydav”.

Bykova, T. (2024). “Bosorka” yak vdalyy literaturnyy eksperyment. Retsenziya. Arkush. Suchasna ukrayinomovna literaturna platforma.

https://arkush.net/blogs/6974

Bovsunivsʹka, T. V. (2015). Zhanrovi modyfikatsiyi suchasnoho romanu: monohrafiya. VTS “Disa plyus”.

https://surl.li/kledyf

Bosorka. (2024). Kolektyvnyy roman-pechvork. Arkush. Suchasna ukrayinomovna platforma.

https://arkush.net/book/20958

Herasymchuk, V. A. (2008). Spetsyfika tekstu filosofsʹkoho romanu XX stolittya [Avtoreferat dys... d-ra filos. nauk: spets. 09.00.08]. Kyyivsʹkyy natsionalʹnyy un-t im. Tarasa Shevchenka.

Hlinka, N. V. (2024). Linhvokulʹturolohichnyy kontekst kontseptu zlochynu u khudozhnʹomu naratyvi (na materiali romanu OʺKonnora “Zorya moriv”). Visnyk Kyyivsʹkoho natsionalʹnoho linhvistychnoho universytetu. Seriya Filolohiya, Tom 27 № 2, 65–74.

https://doi.org/10.32589/2311-0821.2.2024.323964

Dudnikov, M. O. (2012). Osnovni literaturoznavchi kontseptsiyi zhanru “roman” u konteksti henezy. Filolohichni studiyi, 8, 169–188.

file:///C:/Users/%D0%95%D0%B3%D0%BE%D1%80/Downloads/169-188%20(2).pdf

Kiryachok, M., Melʹnyk, A. Ukrayinsʹkyy postmodernist·sʹkyy roman: spetsyfika zhanru. Zakarpat·sʹki filolohichni studiyi, 13 (3), 103–106.

https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2020.13-3.18

Kushnirova, T. (2011). Problemni pytannya typolohiyi romanu v literaturoznavstvi. Naukovi vyklady. Seriya Literaturoznavstvo, 1, 53–57.

https://surl.li/cefzvq

Lapushkina, N. P., Lysenko N. (2020). Zhanrovi modyfikatsiyi suchasnoho romanu (na prykladi romanu-tetraedra O. Slonʹkovsʹkoyi). Visnyk Zaporizʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Seriya Filolohichni nauky, 1(2), 130–135.

file:///C:/Users/%D0%95%D0%B3%D0%BE%D1%80/Downloads/Vznu_fi_2020_1(2)__19.pdf

Matvyeyeva, T. S. (2016). Ukrayinsʹkyy roman druhoyi polovyny XIX stolittya: modelʹ svitu, zhanrovi transformatsiyi: monohrafiya. VTS “KHNU imeni V. N. Karazina”.

Savenko, I. L. (2006). Zhanrovo-stylʹovi osoblyvosti biohrafichnoho romanu-poshuku [Avtoreferat dys. ... kand. filol. nauk: spets. 10.01.06]. Ternopilʹsʹkyy natsionalʹnyy pedahohichnyy universytet imeni V. Hnatyuka.

http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/1499

Tarasenko, K. V., Shadrina, T. V. (2013). Modyfikatsiyi romannoho zhanru v literaturi postmodernizmu. Derzhava ta rehiony. Seriya Humanitarni nauky, 1(32), 16–25.

https://surli.cc/eguiyo

Ukrayinsʹka literaturna hazeta (2024). Vstanovleno dva vseukrayinsʹki literaturni rekordy. https://litgazeta.com.ua/news/vstanovleni-dva-vseukrainski-literaturni-rekordy/

Ukrayinsʹka literaturna hazeta (2025). V Ukrayini zafiksovano literaturnyy rekord: “Pershyy kolektyvnyy roman-pechvork “Bosorka”. https://litgazeta.com.ua/news/v-ukraini-zafiksovano-literaturnyj-rekord-pershyj-kolektyvnyj-roman-pechvork-bosorka/

Schaeffer, J.-M. (1986). Du texte au genre. Notes sur la problématique générique. Ed. du Seuil. Théorie de genres, Paris, 179–205.

Опубліковано

2025-07-18

Номер

Розділ

Статті