THE CONCEPT COLOUR IN ESSAYS ON ART WRITTEN IN ENGLISH: A COMPARATIVE ANALYSIS OF JOHN BERGER’S AND JED PERLS’S ESSAYS ABOUT HENRI MATISSE
DOI:
https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2019.170142Keywords:
concept, art-critical discourse, essay ont art, concept COLOUR, actualizationAbstract
Introduction. The paper is devoted to the analysis of the concept COLOUR verbalized in the essays about Henri Matisse written by John Berger and Jed Perl. The context for the linguistic studies of the concept of COLOUR is provided through a brief outline of the linguistic approaches to the analysis of this concept and identification of the relation of the research on the verbalized concept COLOUR with the attempts to solve the question about the connection between language and thought as one of the key linguistic questions. The conception of A. Prikhodko about different types of concepts depending on their roles in constituting certain types of discourse is employed to identify the concept COLOUR as autochthonous, having the key role in the art-critical discourse. The purpose of the study is reveal the similarities and differences in the verbalization of the concept COLOUR in Berger’s and Perl’s essays. Methodological foundations of the research are the principles of the cognitive-discursive paradigm in modern linguistics. The following methods were used to analyse the data: analysis of definitions of lexemes, componential analysis, interpretation in the context, cognitive and pragmatic interpretation, comparative analysis. The study has revealed that the essays share the positive evaluation of the art of Matisse. However, the essays have different communicative aims with Berger striving to explain the creative genius of Matisse and Perl intending to get the readers interested in Matisse’s retrospective exhibition. Thus the concept COLOUR plays the key role in Berger’s essays as a means of interpretation of Matisse’s art, whereas it shares this role with three other concepts in Perl’s essay. The analysis has revealed a number of the similarities in the actualization of the concept COLOUR in both essays. This concept is verbalized by the lexeme colour / color or the names of specific colours; in both essays the conceptual metaphor COLOUR IS SOUND is used; in both essays there are contexts of the actualization of the concept
COLOUR which perform such functions: discussing the main principle of how Matisse used his colours, placing Matisse in the context of the art styles and comparing Matisse with other artists. Such similarities make the conclusion that it is possible to provide some sort of objective, well-grounded interpretation of the works of art plausible.
References
Банькова, Н. В. (2014). Объективация концепта ‘‘ИСКУССТВО’’ / ‘ART’ в художественном дискурсе в русском и английском языках. Вестник РУДН. Серия Лингвистика, 3, 106-119.
Белобородова, И. В. (2000). Концепт “цвет” в лингвокогнитивном аспекте (на материале автобиографической прозы). (Дис. канд. филолог. наук). Таганрогский государственный педагогический институт, Таганрог.
Бельмесова, М. О. (2016). Ключевые особенности искусствоведческого дискурса в рамках текстовой актуализации английского лингвокультурного концепта “Painting” (на материале монографии Г. Рейнольдса “Turner. World of art”). Вестник ЮУрГУ. Серия “Лингвистика”,
(1), 62-68.
Бондаренко, Е. В., Мартынюк, А. П., Фролова, И. Е., & Шевченко, И. С. (2017). Как нарисовать портрет птицы: методология когнитивно-коммуникативного анализа языка. Шевченко, И. С. (Ред.). Харьков: ХНУ имени В.Н. Каразина.
Булатова, А. П. (1999). Лингво-когнитивный анализ искусствоведческого дискурса (тематические разновидности – музыка, архитектура). (Дис. канд. филолог. наук). Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова, Москва.
Вежбицкая, А. (1996). Обозначение цвета и универсалии зрительного восприятия. Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание. (с. 231-290). Москва: Русские словари.
Дужа, Л. І. (2016) Лексико-семантичне вираження концептів “білий”, “чорний” та “червоний” у поетичній картині світу українських неокласиків (на матеріалі поезій М. Зерова, М. Драй-Хмари та П. Филипповича). Лінгвістичні дослідження: збірник наукових праць
ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 42, 112-118.
Козловская, М. В. (2003). Особенности искусствоведческого дискурса на английском языке в ХХ веке и на современном этапе. (Дис. канд. филолог. наук). Москва.
Кулинская, С. В. (2013). Концепт “цвет” и языковая личность. Вопросы филологии. Вестник Краснодарского университета МВД России, 3 (21), 84-87.
Милетова, Е. В. (2012). Лингвистические особенности современного англоязычного искусствоведческого дискурса. Актуальные проблемы филологии: материалы Междунар. науч. конф. Пермь: Меркурий.
Мотовилець, О. В., Суродейкіна, Т. В. (2017). Концептуалізація МИСТЕЦТВА у мистецтвознавчому публіцистичному дискурсі. News of Science and Education, 1, 4, 22-27.
Приходько, А. Н. (2013). Концепты и концептосистемы. Днепропетровск: Белая Е. А.
Редька, І. А. (2006). Структура концепту КОЛІР та особливості його мовленнєвого втілення у художніх фотизмах (на матеріалі американської жіночої поезії середини ХІХ – кінця ХХ ст.). Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО КНЛУ: філологія, педагогіка, психологія. Київ: КНЛУ, 13, 44-48.
Фрумкина, Р. В. (1984). Цвет, смысл, сходство (аспекты психолингвистического анализа). Москва: Наука.
Хасанова, З. С., Милетова, Е. В, & Бугаенко, Н. П. (2014). Некоторые параметры и характеристики англоязычного специализированного искусствоведческого дискурса. Вестник БГУ, 2. Взято з https://cyberleninka.ru/article/n/nekotorye-parametry-i-harakteristiki-angloyazychnogo-spetsializirovannogo-iskusstvovedcheskogo-diskursa
Яворська, Г. М. (1999). Мовні концепти кольору (до проблеми категоризації). Мовознавство, 2-3, 42-50.
ДЖЕРЕЛА ІЛЮСТРАТИВНОГО МАТЕРІАЛУ
Berger, John. (2015). Henri Matisse. Іn Berger, J. Portraits: John Berger on artists. Tom Overton (Ed.). (pр. 279-282). London, New York: Verso.
Perl, Jed (2001). Henri Matisse. Writers on Artists. (pр. 94-101). London, New York, Delhi, Sydney, Munich, Paris, Johannesburg: DK Publishing.
Downloads
Published
Issue
Section
License
1. Authors take full responsibility for the content of the articles as well as the fact of their publication.2. All the authors must follow the current requirements for publication of manuscripts. Plagiarism itself and its representation as the original work as well as submission to the editorial office previously published articles are unacceptable. In case of plagiarism discovery the authors of the submitted materials take all the responsibility.
3. Authors shall inform the editor of any possible conflict of interests which could be influenced by the publication of the manuscript results.
4. The editorial board has the right to refuse publication of an article in case of non-compliance with these requirements.