ФРЕЙМОВА СТРУКТУРА ОЦІННОГО ВИСЛОВЛЮВАННЯ

Автор(и)

  • G. I. PRIHODKO Запорізький національний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.2.2019.192447

Ключові слова:

фрейм, оцінка, оцінне висловлювання, адресант, адресат, когнітивно-комунікативне поле

Анотація

Вступ. Дослідження сфокусоване на вивченні фреймової організації оцінного
висловлювання. Структуру фрейму розглядаємо як самостійну конфігурацію, що складається з ядра, набору стандартних форм мовленнєвих актів, учасників мовленнєвої події.
Мета статті полягає в дескрипції засобів актуалізації фреймового сценарію, що реалізує потенціал оцінного висловлювання.
Методи. У розвідці використано такі методи: метод актомовленнєвого аналізу, метод фреймового структурування мовленнєвого акту, структурний, семантичний і контекстуальний аналіз.
Результати. Термін “фрейм” уживається насамперед для характеристики структур свідомості, які формуються для відображення ситуацій в об’єктивно-пізнавальній діяльності людини. Важлива роль належить меті, плану та консеквенту. Оцінну ситуацію відносимо до фрейму, оскільки вона включає оцінку явищ зовнішнього світу та ілюструє нерозривність
образів об’єкта і суб’єкта, об’єктивованих у частиномовній системі, а також усіх конституентів висловлювань як складників ситуації. У статті оцінне висловлювання розглянуто як продукт певної рефлексійної картини, сцени, сценарію в комунікативному акті. Відповідно
до соціально-рольового статусу відносини між учасниками спілкування поширюються здебільшого на соціальну сферу комунікації, де соціальна роль відображає інтеракціональні умови між суб’єктом комунікативної дії і його об’єктом.
Висновки. Структура оцінного висловлювання пов’язана з реалізацією фреймової структури типового акту спілкування у вигляді цілісного багаторівневого утворення – функціонально-семантичного утворення. Актуалізація такої фреймової структури відбувається на тлі соціальної інтеракції, де увиразнюється функціонально-семантичне уявлення оцінного фрейму шляхом реалізації в його складі таких одиниць, як: ілокутивний акт-подія, тематична пропозиція і типова граматична конструкція.

Посилання

Arutyunova, N. D. (1990). Referentsiya. Lingvisticheskiy entsiklopedicheskiy slovar. Moskva: Sov. entsikl., 411-412.

Bakieva, G. F. (1998). Freim i modelirvanie situatsii. Dokladu IV Mezhdunar. konf. “Semantika yazukovuh edinits”, 1, 6-7.

Dijk, T. A. van. (1989). Yazuk. Poznaniye. Kommunikatsiya. Moskva: Progress.

Zhabotynska, S. A. (1999). Kontseptualnuy analiz: tupu freimov. Visnyk Cherkaskogo un-tu: Ser. “Filol. nauki”, 11, 12-25.

Zhabotynska, S. A. (2013). Imya kak tekst: kontseptualnaya set’ leksicheskogo znacheniya (analiz imeni emotsii). Cognition, communication, discourse, 6, 47-76.

Kus’ko, K. Ya. (2001). Freimovi strategii u riznozhanrovomu inozemnomovnomu duskursi. Movni і kontseptual'ni kartunu svitu, 5, 210-214.

Minskiy, М. (1988). Ostroumie i logika kognitivnogo, bessoznatelnogo. NZL. Moskva: Progress, 23, 281-309.

Pankrats, Yu. G. (1992). Propozitsional’nuye strukturu i ih rol’ v formirvanii yazukovuh edinits raznuh urovney (na materiale slozhnostrukturirovannuh glagolov sovremennogo angliyskogo yazuka). (Avtoref. dis. d-ra filol. nauk). Moskva: IYa RAN.

Pocheptsov, G. G. (1986). О kommunikativnoy tipologii adresata. Rechevuye aktu v lingvistike i metodike. Pyatigorsk: Gos. ped. in-t inostr.yaz., 10-17.

Prihodko, G. I. (2016). Kategoriya otsinki v konteksti zminu lingvistuchnuh paradigm. Zaporizhzhya: Krugozor.

Romanov, A. A. (1988). Sistemnuy analiz regulyativnuh sredstv dialogicheskogo obsheniya. Moskva: IYa RAN.

Samohina, V. O. (2012). Zhart u suchasnomu komunikatuvnomu ghjstori Velukoi Brutanii ta SSHA. Harkiv: HNU imeni V. N. Karazina

Fillmore, Ch. (1988). Freimu i semantika ponimaniya. NZL. Moskva: Progress, 23, 52-92.

Shelovskih, T. I. (1995). Rechevoy akt soveta: funktsionalno-pragmaticheskiy analiz. (Avtoref. dis. kand. filol. nauk). Voronezh: Voronezhsk. gos. un-t.

Benthem, J. V. (1991). Linguistic Universals in Logical Semantics. Semantic Universals and Universal Semantics. Berlin: Max Niemayer.

Kintsch, W. (1988). The Role of Knowledge in Discourse Comprehension: A Construction-Integration Model. Psychological Review, 5, 163-182.

Kroon, C. (1998). A Framework for the Description of Latin Discourse Markers. Journal of Pragmatics, 30, 205-223.

LITERARY SOURCES

Aldington, R. (1968). Death of a Hero. L.: Sphere.

Capote, T. (1974). The Grass Harp. М.: Progress Publishers.

Durrell, G. (1987). My Family and Other Animals. M.: Progress Publishers.

Priestley, J. B. (1974). Angel Pavement. M.: Progress Publishers.

Salinger, D. (1998). The Catcher in the Rye. M.: Apt + N.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-26

Номер

Розділ

Статті