Vers la poétique du récit: les enjeux de la narratologie linguistique

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.2.2020.223259

Ключові слова:

лінгвонаратологія, оповідна реальність, наративна стратегія, наративний сценарій, художній наратив

Анотація

У пропонованій статті систематизовано та схарактеризовано найбільш визначальні теоретичні
положення з проблематики теорії художнього наративу. З позицій сучасних текстоцентрованих студій
представлено новий підхід до вивчення художнього наративу, зокрема, уточнено і доповнено науковий
обсяг таких його основних категорій, як: голос, темпоральність, просторовість і модальність, а також
експліковано науковий зміст терміна “наративна стратегія”. Становлення новітньої лінгвонаративної
традиції в інтерпретації художнього тексту відбувалося шляхом інтеграції традиційного і структуралістського
поглядів на художній наратив як сукупності текстових одиниць, об'єднаних смисловими і темпоральними
зв'язками, та його позиціонуванням як когнітивної, а отже, розумової діяльності автора і читача, які
виступають у такому разі співтворцями певної оповідної реальності. У сучасному витлумаченні наратив
постає полікодовою смисловою множинністю, що виражена в наративній структурі художнього тексту
шляхом його семіотичного кодування. Лінгвонаратологія як самостійна інтерпретативна теорія має
багато точок перетину з когнітивною лінгвістикою і когнітивною психологією та активно розробляє
два основні наративні аспекти художнього тексту - когнітивний і семіотичний. Вони пов'язані з такими
категоріями, як: свідомість / мислення і художнє мовлення. З погляду лінгвонаратології художній текст слід
аналізувати не в плані того, що в ньому представлено, а з погляду того, як автор конструює і семіотизує
навколишній світ або власний досвід у категоріях художнього наративу.

Посилання

Виноградов, В. В. (1971). О теории художественной речи. Москва: Высшая школа.

Ильин, И. П. (1983). Теоретические аспекты коммуникативного изучения литературы. В И. П. Ильин & Л. Г. Лузина (Отв. ред.), Семиотика. Коммуникация. Стиль (сс. 126-162). Москва: Институт научной информации по естественным наукам.

Пропп, В. Я. (2001). Структурное и историческое изучение волшебной сказки (ответ К. Леви-Строссу). В Ю. С. Степанов (Сост.), Семиотика. Антология (сс. 453-471). Москва: Академический проект.

Прието, А. (1983). Нарративное произведение. В Ю. С. Степанов (Ред.), Семиотика (cс. 370-399). Москва: Радуга

Baroni, R. (2008). Approches passionnelles et dialogiques de la narrativité. Cahier de la Narratologie, 14. Récupéré de https://doi.org/10.4000/narratologie.579

Barthes, R. (1972). Le Degré zéro de l'écriture. Paris: Éditions du Seuil.

Benveniste, E. (1966). Problèmes de linguistique générale (T. 1). Paris: Gallimard.

Boyer, H. (2001). Introduction à la sociolinguistique. Paris: Dunod.

Chateaubriand, F.-R. (1997). Mémoires d'outre-tombe (T. 1). Paris: Éditions Gallimard. Récupéré de www.ebooksgratuits.com.

DLPRé. (1997). Le Petit Robert électronique. Paris: Bureau van Dijk.

Eco, U. (1992). Les limites de l'interprétaion: Essai. Paris: Bernard Grasset.

Filliettaz, L. (2001). Les types de discours. Circulo de Linguistica Aplicada a la Comunicacion, 8. Recupere de http://www.ucm.es/info/circulo/no8/filliettaz.htm

Genette, G. (1972). Figures III. Paris: Seuil, Points.

Genette, G. (1983). Nouveau discours du récit. Paris: Seuil.

Gülich, E. (1986). L'organisation conversationnelle des énoncés inachevés et de leur achèvement interactif en situation “de contact”. DRLAV Revue de Linguistique, 34-35, 161-182.

Herman, D. (1999). Narratologies: New perspectives on narrative analysis. Columbus:Ohio State UP.

Herman, D. (2003). Regrounding narratology: The study of narratively organized system of thinking. In T. Kindt & H.-H. Muller (Eds.), What is narratology: Questions and answers regarding the status of a theory (pp. 303-332). Berlin: Walter de Gruyter.

Kristeva, J. (1981). Le langage, cet inconnu (Une initiation à la linguistique). Paris: Seuil.

Lavocat, Fr. (Éd.). (2016). Interprétation littéraire et sciences cognitives. Herman.

Maingueneau, D. (1994). Pragmatique pour le discours littéraire. L'énonciation littéraire. Paris: Hachette.

Molinié, G. (1995). Stylistique et tradition rhétorique. Hermès, La Revue, 15, 119-128.

Nünning, A. (2010). Narratologie ou narratologies? Un état des lieux des développements récents: Propositions pour de futurs usages du terme. In J. Pier, F. Berthelot (Éd.), Narratologies contemporaines: Approches nouvelles pour la théorie et l'analyse de récit (pp. 15-44). Paris:

Éditions des archives contemporaines.

Pier, J. (2010). Configurations narratives. In J. Pier, F. Berthelot (Éd.), Narratologies contemporaines: Approches nouvelles pour la théorie et l'analyse de récit (pp. 173-197). Paris: Éditions des archives contemporaines.

Pier, J. et Berthelot, F. (2010). Narratologies contemporaines: Approches nouvelles pour la théorie et l'analyse de récit. Paris: Éditions des archives contemporaines.

Rabatel, A. (2010). Pour une narratologie énonciative ou pour une analyse énonciative des phénomènes narratifs? In J. Pier, F. Berthelot (Éd.), Narratologies contemporaines: Approches nouvelles pour la théorie et l'analyse de récit (pp. 109-137). Paris: Éditions des archives contemporaines.

Reuter, Y. (2005). L'analyse du récit. Paris: Armand Colin.

Ricoeur, P. (1983). Temps et récit (T. 1). Paris: Éditions du Seuil.

Ricoeur, P. (2015). Soi-même comme un autre. Paris: Éditions du Seuil.

Roussarie, L. (2017). Sémantique formelle: Volume 1: Introduction à la grammaire de Montague. Berlin: Language Science Press.

Schaeffer, J.-M. (2010). Le traitement cognitif de la narration. In J. Pier, F. Berthelot (Éd.), Narratologies contemporaines: Approches nouvelles pour la théorie et l'analyse de récit (pp. 215-231). Paris: Éditions des archives contemporaines.

Schmitt, A. (2012). De la poétique cognitive et de ses (possibles) usages. Poétique, 2(170), 143-162.

Todorov, T. (1966). Les catégories du récit littéraire. Communications, 8, 125-151.

Todorov, T. (1978). Poétique de la prose. Nouvelles recherches sur le récit. Paris: Seuil.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-01-05

Номер

Розділ

Статті