Стереотипізація ділової жінки в американському медіадискурсі

Автор(и)

  • С. А. Любимова Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, Україна https://orcid.org/0000-0001-7102-370X

DOI:

https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2025.335676

Ключові слова:

гендерний стереотип, ділова жінка, медійна стереотипізація, оцінка, образ, номен стереотипу

Анотація

У статті представлено результати дослідження мовної репрезентації гендерного стереотипу ділової жінки в американському медійному дискурсі. У межах пропонованого дослідження гендерний стереотип розглядається як вербалізована когнітивна структура, що репрезентує спрощений образ індивіда, який характеризується певними статусно-рольовими ознаками й особистими рисами. Медійну стереотипізацію визнано процесом творення образів різних гендерних ідентичностей, які поширюються та закріплюються в колективній свідомості за допомогою мовних і позамовних знаків. У фокусі гендерної стереотипізації в американському медійному дискурсі перебувають моральні й інтелектуальні ознаки, які сприймаються відповідно до традиційних ідеалів маскулінності та фемінності. Традиційно чоловічими якостями вважаються конкурентоспроможність, жорсткість, стійкість, схильність до ризику, а жіночими – прагнення співпрацювати, лагідність, покірність і уважність. Невідповідність традиційному ідеалу зумовлює появу стереотипу ділової жінки, що формується у порівнянні зі зразковим стереотипом ділового чоловіка, лідерство якого вважається нормою. Методологія дослідження мовних засобів стереотипізації ділової жінки ґрунтується на інтерпретативному підході до вивчення лінгвістичної актуалізації стереотипів у дискурсі і поєднує методи когнітивно-прагматичного, лінгвокультурологічного й мотиваційного аналізу медіатекстів. У статті схарактеризовано лінгвальні засоби репрезентації гендерного стереотипу ділової жінки в американському медійному дискурсі. Визначено номінативну специфіку позначень цього стереотипу у формі слів чи стійких словосполучень. Описано ставлення американського суспільства до певних ознак гендерного стереотипу ділової жінки в синтаксичних одиницях медіатекстів. Доведено, що, незважаючи на зміни, які відбулися в американському суспільстві в розумінні соціальної ролі жінки, її успішність сприймається як відхилення від загальновизнаного лідерства чоловіків.

Посилання

Vasko, S. R. (2022). Frazemy yak znaky vtorynnoi nominatsii i rezultat frazeosemiozysu. Visnyk KNLU. Seriia Filolohiia, 25(2), 18–31.

Korolyova, A. V. (2011). Diakhronichnyi vektor doslidzhennia struktur svidomosti y myslennia. Visnyk KNLU. Seriia Filolohiia, 14(1), 52–58.

Martyniuk, A.P. (2004). Konstruiuvannia henderu v anhlomovnomu dyskursi. Konstanta.

Marchyshyna, A.A. (2018). Genderna identychnist v anhlomovnomu postmodernistskomu dyskursi: sotsiokulturnyi ta linhvopoetychnyi aspekty (na materiali naukovykh, publitsystychnykh ta khudozhnikh tekstiv). PP Buinytskyi O. A.

Maslova, Yu. P. (2013). Formuvannia y tyrazhuvannia hendernykh stereotypiv u sotsiumi. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Seriia “Filolohichna”, 40, 81–87.

Matsko, L. I. (2011). Linhvokulturolohichnyi analiz khudozhnoho tekstu. Kultura slova, 75, 56–66.

http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/37180

Moseichuk, O. & Matushevska, N. (2015). Kohnityvno-prahmatychnyi analiz komunikatyvnoi sytuatsii spokusa (na materiali anhlomovnoho kinodyskursu). Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Filolohiia, 22, 149–157.

Sukalenko, T. M. (2024). Movni zasoby eksplikatsii hendernykh stereotypiv u suchasnomu ukrainskomu masmediinomu dyskursi. U N. L. Yuhan (red.) Linhvistyka, 2(50) (ss. 118–127). DZ “LNU imeni Tarasa Shevchenka”.

Ashmore, R. D., & Del Boca, F. K. (2017). Conceptual approaches to stereotypes and stereotyping. In D. L. Hamilton (Ed.), Cognitive processes in stereotyping and intergroup behavior (pp. 1–35). New York: Psychology Press.

Beukeboom, C. J. & Burgers, Ch. (2019). How stereotypes are shared through language: A Review and introduction of the social categories and stereotypes Communication (SCSC) Framework. Review of Communication Research, 7, 1–37.

https://doi.org/10.12840/issn.2255–4165.017

Bobchynets, L.I. (2023). Gender stereotypes in Spanish and Portuguese humour: lexico-semantic and stylistic expression. Messendger of Kyiv National Linguistic University. Series Philology, 26(2), 20–29.

Collins, K. & Clément, R. (2012). Language and prejudice direct and moderate effects. Journal of Language and Social Psychology, 31(4), 376–396.

https://doi.org/10.1177/0261927X12446611

Deutschmann, M. & Steinvall, A. (2020). Combatting linguistic stereotyping and prejudice by evoking stereotypes. Open Linguistics, 6(1), 651–671.

https://doi.org/10.1515/opli-2020-0036

Fiske, A. P. & Fiske, S. T. (2010). Social relationships in our species and cultures. In Sh. Kitayama, & D. Cohen (Eds.), Handbook of Cultural Psychology (pp. 283–307). New York, London: Guilford Press.

Fiske, S. T. & Neuberg, L. S. (1990). A continuum model of impression formation from category-based to individuating processes: influence of information and motivation on attention and interpretation. In M. P. Zanna (ed), Advances in Experimental Social Psychology, 1–74. San Diego, California: Academic Press.

Garfinkel, H. (1967). Studies in Ethnomethodology. Cambridge: Polity Press.

Knippenberg, A. & Dijksterhuis, A. (2000). Social categorization and stereotyping: A functional perspective. European Review of Social Psychology, 11(1), 105–144.

https://doi.org/10.1080/14792772043000013

Lakoff, R. (1973). Language and woman’s place. Language in Society, 2(1), 45–80.

Levon, E. (2007). Sexuality in context: variation and the sociolinguistic perception of identity. Language in Society, 36(4): 533–44.

https://doi.org/10.1017/S0047404507070431

Lin, M.H., Kwan, V.S., Cheung, A. & Fiske, S.T. (2005). Stereotype content model explains prejudice for an envied outgroup: Scale of anti-Asian American Stereotypes. Personality and Social Psychology Bulletin, 31(1), 34–47.

https://doi.org/10.1177/0146167204271320

Lindvall-Östling, M., Deutschmann, M. & Steinvall, A. (2020). An Exploratory Study on Linguistic Gender Stereotypes and their Effects on Perception. Open Linguistics, 6(1), 567–583.

https://doi.org/10.1515/opli-2020-0033

Lyubymova, S. (2022a). Stereotyping Ideal Woman in American Blogs. Signo (47) 88, 86–94.

https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/17385

Lyubymova, S. (2022b). Nomen Est Omen Socialis. Designation as Means of Stereotyping. Acta Universitatis Sapientiae, Philologica, 14(2), 116–133.

https://doi.org/10.2478/ausp-2022-0019

MacDonald, T. K. & Zanna, M. P. (1998). Cross-dimension ambivalence toward social groups: Can ambivalence affect intentions to hire feminists? Personality and Social Psychology Bulletin, 24(4), 427–441.

https://doi.org/10.1177/0146167298244009

Macrae, C.N., Milne, A.B. & Bodenhausen, G.V. (1994). Stereotypes as energy-saving devices: A peek inside the cognitive toolbox. Journal of Personality and Social Psychology, 66(1), 37–47.

https://doi.org/10.1037/0022-3514.66.1.37

Prime, J. L., Carter, N. M. & Welbourne, T. M. (2009). Women “Take Care,” Men “Take Charge”: Managers’ Stereotypic Perceptions of Women and Men Leaders. The Psychologist-Manager Journal, 12(1), 25–49.

https://doi.org/10.1080/10887150802371799

Talbot, M. (2003). Gender stereotypes. Reproduction and challenge. In J. Holmes & M. Meyerhof (eds.), The Handbook of Language and Gender, (pp.468–86). Oxford: Blackwell.

https://doi.org/10.1002/9780470756942.ch20

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-18

Номер

Розділ

Статті