VERBALIZATION OF THE CONCEPT OF FEAR IN THE ENGLISH YOUTH DYSTOPIAN NOVEL “THE HUNGER GAMES” BY SUZANNE COLLINS
DOI:
https://doi.org/10.32589/2311-0821.2.2019.192338Keywords:
concept, dystopia, youth dystopian fiction, fear, verbalizationAbstract
Introduction. The article focuses on the problem of the concept of FEAR verbalization in the English-language youth dystopian fiction novel “The Hunger Games” by American writer Suzanne Collins. The main invariant features of dystopian novels in general, and, in particular, of youth dystopian fiction novels, are detected.The purpose of the article is to identify the means of verbalization of the concept of FEAR as a component of the invariant model in youth dystopian fiction novel The Hunger Games by American writer Suzanne Collins.
The following methods are applied to analyze the data: descriptive method, the method of lexicographic analysis and vocabulary definitions’ analysis.
The results. Based on the textual analysis the means of the concept of FEAR verbalization are identified, and the most frequently presented lexical units of its verbalization in The Hunger Games are highlighted. Localization of FEAR in the youth dystopian fiction novel in time and space is explored, as well as the manifestations of the emotion of FEAR, the development of successive stages of FEAR growth. The study has revealed that the main
invariant features of dystopian novels are totally controlled by society, obligatory unanimity of its members, quest, external conflict. The significance of Suzanne Collins' interpretation of the tiniest nuances of the emotion of FEAR is summed up. The article states that the FEAR in the novel is inexplicable, existential and motivated by certain circumstances.
The research makes the conclusion that the concept of FEAR plays an important role in the poetics of dystopian youth fiction novels, testifying to the author as a master of psychological analysis.
References
Акетина, О. С. (2013). Концептуальный анализ художественного текста и художственный концепт. Вестник Адыгейского государственного университета, 1 (114).
Барсукова, И. В. (2008). Систематизпция лингвистических концептов эмоциональных состояний. Вестник СамГУ, 4(63), 13-18.
Белоусов, К. И. (2005). Эмоциональное пространство текста. Вестник высшей школы, 7, 23-26.
Болотова, Н. С. (2009). Филологический анализ текста. Москва: Флинта.
Вежбицкая, А. (1996). Язык. Культура. Познание. Москва: Рус. словари.
Вотякова, И. А. (2014). Концепт СТРАХ в русском языке. Вестник Удмуртского университета, 4, 179-183.
Гетман, Ю. С. (2016). К вопросу изучения романа-антиутопии на современном. Збірник наукових праць з актуальних проблем економічних наук, 7-9.
Гумбольдт, В. (1985). Язык и философия культуры. Москва: Прогресс.
Жолковский, А. К. (1994). Замятин, Оруэлл и Хворобьев: о снах нового типа. Москва: Наука.
Игнатова, И. В. (2015). Отличительные черты молодежной антиутопии как жанра художественной литературы (на примере трилогии С. Коллинз “The Hunger Games”). Российский гуманитраный
журнал, 4(6), 440-449.
Іконнікова, М. В. (2007). Антиутопічний дискурс в оцінці літературознавства ХХ століття. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, 33, 142-145.
Катермина, В. В. (2017). Концепт HORROR и языковая личность Стивена Кинга. Актуальные вопросы современной филологии и журналистики, 3(26), 65-71.
Лекаревич, Е. В. (2016). Масскульт для подростков: жанр антиутопии. Детские чтения, 135-151.
Лукашёнок, И. Д. (2010). Антиутопия как социокультурный феномен начала XXI века. Ярославский педагогический вестник, 4(1), 286-288.
Миллер, Л. В. (2000). Художественный концепт как смысловая и эстетическая категория. Мир русского слова, 4, 39-45.
Орлова, Р. (2010). Амброз Бирс. Москва: Наука.
Петрова, Л. А. (2011). Художественный концепт в современной лингвокогнитологии. Вісник Дніпровського університету, 17 (3), 137-145.
Потебня, А. А. (1993). Мысль и язык. Киев: СИНТО.
Скоропанова, И. (2006). Русская постмодернистская литература. Москва: Флинта: Наука.
Солнышкина, М. И. (1993). Общее и различное в формировании и структуре фразеотематического поля в разных языках (на материале фразеотематического макрополя мореплавания русского и английского языков). (Дисс. канд. филол. наук). Саратовский государственный университет, Саратов.
Тарасова, И. А. (2003). Идиостиль Георгия Иванова: когнитивный аспект. Саратов: Изд-во Саратовского университета.
Шаюк, А. Ю. (2008). Абсурд как доминанта структурно-семантического пространства текста в репрезентации концепта СТРАХ /ANGST (на материале романов Ф. Кафки). Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина, 108-118.
Широкова, И. А. (2014). Образ автора в художественном произведении: отражение отражаемого. Вестник Челябинского государственного университета. Филология, 23, 103-106.
Шкловский Е. А.(1991). Ускользающая реальность. Лит. обозрение, 2, 10-18.
Dalkvist, J., Rollenhagen, C. (1989). Reports from the Department ofPsychology. Stockholm: Univ. Press.
Dean, M. (2014). Our young-adult dystopia.
Hollis, M. (2019). Dystopian Reality or Dystopian Fiction.
Russell, J. A. (1991). Culture and the categorization of emotions. Psychological Bulletin, 110(3), 426-450.
ДЖЕРЕЛА ІЛЮСТРАТИВНОГО МАТЕРІАЛУ
Collins, S. (2008). The Hunger Games. Wilkinsburg: Scholastic Corporation.
Downloads
Published
Issue
Section
License
1. Authors take full responsibility for the content of the articles as well as the fact of their publication.2. All the authors must follow the current requirements for publication of manuscripts. Plagiarism itself and its representation as the original work as well as submission to the editorial office previously published articles are unacceptable. In case of plagiarism discovery the authors of the submitted materials take all the responsibility.
3. Authors shall inform the editor of any possible conflict of interests which could be influenced by the publication of the manuscript results.
4. The editorial board has the right to refuse publication of an article in case of non-compliance with these requirements.